Kenttäsairaanhoitajan toimisto on maastoambulanssi

Armén
Julkaisuajankohta 22.11.2020 9.52
Uutinen
Kuva jossa kenttäsairaanhoitaja maastovarusteissa kypärä päässä maastoambulanssin edessä talvisessa maisemassa.

Kenttäsairaanhoitaja Kalle Sunnari Sotilaslääketieteen keskuksen Pansion terveysasemalta, Rannikkolaivaston toiminta-alueelta, osallistuu Maasotakoulun johtamaan Maavoimien vaikuttamisharjoitukseen Rovajärvellä 16.-27. marraskuuta 2020. Hänen tehtäviinsä kuuluu Uudenmaan prikaatin tukeminen lääkinnällisissä ja ensihoitotehtävissä. Sunnari päivystää joukkojen lähellä maastossa pahimman varalta. Ja toki pienempienkin onnettomuuksien sattuessa tai oireiden ilmaantuessa hän auttaa varusmiehiä ja muita harjoitukseen osallistuvia. Sunnarin "toimistona" toimii Puolustusvoimien maastokykyinen sairasajoneuvo, jossa on samat varusteet kuin ambulanssissa.

– Tehtäviini kuuluu varusmiesten terveydenhuolto ammunnoissa ja lääkinnälliset varotoimet. Evakuoimme matalalla kynnyksellä ylähengitystieoireiset saamaan hoitoa ja koronatestiin.

MVH20-harjoituksessa on valmius ottaa harjoituksen joukoilta koronatesti paikan päällä, tosin ei Sunnarin maastoambulanssissa, vaan siihen varatussa omassa erillisessä tilassa Rovajärvellä. Koronatestin tulos saadaan muutamassa tunnissa.

Tähän mennessä MVH20-harjoituksessa ei ole todettu yhtään koronatapausta, mutta testejä on otettu. Kaikki tulokset ovat näyttäneet negatiivista.

– Tyypillisimpiä tapauksia harjoituksessa ovat ruhjeet, tuki- ja liikuntaelinten vammat, vatsaoireet kuten oksentelu ja ripuli sekä flunssaoireet, kenttäsairaanhoitaja Sunnari kertoo.

MVH20-harjoituksessa on onneksi ainakin tähän mennessä selvitty vähällä onnettomuusmäärällä.

Kenttäsairaanhoitajien esimiehenä työskentelee MVH20-harjoituksen lääkinnän ja pelastuspalvelutoiminnan johtaja Pauli Marttila. Normaalisti hän palvelee kenttäsairaanhoitajana Porin prikaatin alueella Sotilaslääketieteen keskuksen Säkylän terveysasemalla.

– Vastaan MVH20-harjoituksessa siitä, että kaikissa ammunnoissa on varomääräysten mukaiset lääkinnälliset varotoimet tehty, Marttila toteaa.

Marttila varmistaa, että kaikilla ampumapaikoilla on kenttäsairaanhoitaja päivystämässä ja suunnittelee henkilöstönsä sijoituksen harjoituksen jokaiselle päivälle ammuntojen mukaan. Hänen alaisuudessaan toimii noin kaksikymmentä kenttäsairaanhoitajaa.

Lääkintähenkilökunnalla on kuitenkin joka päivä useita "keikkoja". Jos lisäavun saamiseksi maastoon pitää kutsua lisää yksiköitä, ja ammunnat pitää pysäyttää sen ajaksi. Silloin Rovajärven harjoitus- ja ampuma-alueen tiet avataan ambulansseille, vaikka ne ovat ammuntojen aikana normaalisti suljettu varomääräysten mukaisesti.

– Jos tarvitsee, soitan harjoituksen varoupseerille ja ammunnat keskeytetään, jotta apu pääsee paikalle, Marttila sanoo.

Jos MVH20-harjoitusorganisaation oma pelastustoimi ei riitä, voidaan pyytää apua siviilipuolelta. Tukipyynnöt kulkevat puolin ja toisin: myös Puolustusvoimat auttaa Rovajärven ja lähialueiden tilanteissa pelastuslaitosta ja sairaanhoitoa tarvittaessa.

Kalle Sunnari valmistui sairaanhoitajaksi vuonna 2010 ja on sen jälkeen työskennellyt ensihoidossa. Lisäksi hän palveli kriisinhallintaoperaatiossa Afganistanissa noin 1,5 vuotta lääkinnällisissä tehtävissä. Nyt hän työskentelee kenttäsairaanhoitajana. Hän on peruskoulutuksensa lisäksi suorittanut kursseja työhönsä liittyen täydennyskoulutuksena.

Mikä on parasta työssäsi? Entä ikävintä?

– Välillä päivät ovat pitkiä ja pitää pystyä sietämään yksinäisyyttä. Päivystän usein yksin maastossa, eikä mitään tapahdu, kenttäsairaanhoitaja Kalle Sunnari sanoo.

Toisaalta se on juuri hyvä asia, ettei kenellekään satu mitään. Varautua kuitenkin pitää. Lisäksi isoissa harjoituksissa sattuu vahinkoja ja sairastumisia tai oireiluja joka tapauksessa.

– Työni on monipuolista. Varuskunnassa pidän perusvastaanottoa ja koulutan lääkintävarusmiehiä. Lisäksi on maastoharjoituksia, kuten nyt MVH20 Rovajärvellä, kenttäsairaanhoitaja Sunnari kertoo.

Maavoimien vaikuttamisharjoitukseen (MVH20) Rovajärvellä osallistuu lähes 4 000 henkilöä ja noin 800 ajoneuvoa. Seuraa harjoitusta sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #MVH20 #maavoimat #maask.