Siviili-sotilasyhteistyö edistää naisten ja tyttöjen asemaa Libanonissa

Arméstaben
Julkaisuajankohta 14.9.2020 13.26

Suomalainen kriisinhallintajoukko Libanonissa (SKJL) on lahjoittanut keisarileikkauksia ja naistentautien operaatioita varten tarkoitetun leikkaussalipöydän Meiss El Jabalin sairaalalle Etelä-Libanonissa. Lahjoitus on tämän vuoden SKJL:n siviili-sotilasyhteistyön (CIMIC) kärkihanke. Projektin päätöksenä järjestettiin tilaisuus sairaalalla 12.9.2020.

Siviili-sotilasyhteistyö (CIMIC) on sotilasjoukon sekä ympäröivän yhteiskunnan välistä yhteydenpitoa, jonka tarkoitus on luoda hyvät suhteet sotilasorganisaation sekä ympäröivän siviiliyhteisön välillä ja tasapainottaa operaatioalueen yhteiskunnallisia oloja. Libanonissa CIMIC-toiminnassa on mm. vahvistettu koulutusjärjestelmää ja parannettu paikallisen väestön peruspalveluja veteen, terveyteen ja sähkön saatavuuteen liittyen.

Meiss El Jabalin sairaala valikoitui tämän vuoden CIMIC-kärkihankkeeksi yhdessä UNIFIL-operaation siviiliasiaintoimiston kanssa tehdyn kartoitustyön seurauksena. Kohteen valinnan jälkeen sairaalan paikallinen johto järjesti tarjouskilpailun, jonka voittajaksi valikoituneen tuotteen laadun SKJL:n CIMIC-tiimi sekä operaatiossa sairaanhoitajana palveleva suomalainen kätilö kävivät tarkastamassa.

Tarve uudelle pöydälle oli ilmeinen, sillä sairaalan aiempi leikkaussalipöytä oli rikki, ja sairaala on erikoistunut vaikeisiin synnytyksiin sekä korkean riskin raskauksiin. Tästä syystä yli puolet sairaalassa tehtävistä synnytyksistä tehdään keisarileikkauksilla. Hankittu pöytä, johon on myös hankittu kirurgiseen toimintaan sopivat nykyaikaiset valot, on tarkoitus pyhittää kokonaan keisarileikkauksiin ja naistentautien operaatioihin. Valmistunut hanke toteuttaa osaltaan myös yhtä Suomen kehityspolitiikan neljästä painopistealueesta, naisten ja tyttöjen oikeuksien parantamista.

- Tämä hanke on CIMIC-yhteistyötä parhaimmillaan, ja koituu varmasti hyödyksi laajalle yhteisölle, sanoo SKJL:n komentaja, everstiluutnantti Jukka Vuorisalmi.

Meiss El Jabalin sairaala sijaitsee samannimisessä kylässä UNIFIL:n toimialueen kaakkoisosissa Etelä-Libanonissa. Se on yksi Etelä-Libanonin neljästä julkisesta sairaalasta. Sairaala palvelee 23 ympäröivää kylää ja noin 150 000 alueella vakituisesti asuvaa ihmistä. Lisäksi sairaalassa hoidetaan huomattava määrä alueelle kesäisin Beirutista ja ulkomailta saapuvia ihmisiä, ja annetaan myös ei-kiireellistä hoitoa alueella oleskeleville syyrialaispakolaisille. Meiss El Jabalin sairaalan merkitys on korostunut viime aikoina, kun Libanonin talouskriisin vuoksi yhä suuremmalla osalla ihmisistä ei ole varaa käyttää yksityisten sairaaloiden palveluita.