Vuosipäivän viettoa rajoitusten sallimissa olosuhteissa

Försvarshögskolan
Julkaisuajankohta 15.1.2021 12.00 | Muokattu 24.2.2021 klo 16.39
Everstiluutnantti von Bondsdorff laskee seppeleen toisessa maailmansodassa kaatuneille kadettiupseereille.
Evl Niclas L. von Bonsdorff laskee seppeleen

Maanpuolustuskorkeakoulun 28. vuosipäivää vietetään tänään normaalista poikkeavissa tunnelmissa koronavirustilanteesta johtuen.

Maanpuolustuskorkeakoulun vuosipäivän juuret ovat vuodessa 1993, kun perinteiset sotakoulut Kadettikoulu, Taistelukoulu sekä Sotakorkeakoulu yhdistettiin yhdeksi korkeakouluksi. Virallinen perustamispäivä oli 1.1.1993, mutta uuden korkeakoulun avajaispäivää vietettiin 14.1., joka sittemmin vakiintui Maanpuolustuskorkeakoulun vuosipäivän vieton tarkemmaksi ajankohdaksi vaihtuvalla päivämäärällä.

Vuosipäivä vuonna 2021 alkoi perinteisellä seppeleenlaskulla Maanpuolustuskorkeakoulun sankariaulassa. Maanpuolustuskorkeakoulun seppele laskettiin rehtori, kenraalimajuri Jari Kallion johdolla. Päiväjuhlan peruuntumisesta huolimatta Maanpuolustuskorkeakoulun henkilöstölle tarjotaan vuosipäivän juhlalounas varuskuntaravintola Ignatiuksessa epidemiarajoitteet huomioiden.

Tavallisesti vuosipäivänä on ollut myös henkilöstön muistamis- ja palkitsemistilaisuus, jota ei kuitenkaan tänä vuonna voitu järjestää suunnitellusti. Palkitut henkilöt tullaan kuitenkin huomioimaan myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.

Kirjallisia julkaisuja vuosipäivän kunniaksi

Vaikka monet perinteiset juhlallisuudet on jouduttu perumaan, yksi pitää silti tiukasti pintansa koronaviruksesta huolimatta. Yhdeksäs Suomalaisen sotataidon klassikot- teos on julkaistu tänään sähköisenä ja painettuna. Sen on toimittanut sotahistorian apulaisprofessori Mikko Karjalainen. Voit lukea lisää täältä ja ladata kirjan Doria-julkaisuarkistosta. Lehden kansikuva. Kannessa upseeri pitelee miekkaa kasvojensa edessä. Kasvoja peittää kasvomaski.

Vuosipäivän viettoon on tänä vuonna osunut myös Maanpuolustuskorkeakoulun lehden, Defensor Patriaen vuoden ensimmäisen numeron julkaisu. Tuoreimman numeron sisältö keskittyy Maanpuolustuskorkeakoulun viime syksyn tapahtumiin ja ilmiöihin, kuten #Agentit-tutkimushankkeeseen sekä keväällä nopeasti verkkoon siirtyneeseen opetukseen. Lehteä on myös uudistettu kauttaaltaan miellyttävämmän lukuelämyksen tarjoamiseksi.

Defensor Patriaen uuden numeron ja valtaosan vanhemmista numeroista voit ladata myös Doria-julkaisuarkistosta