Doktorsavhandling om den militära underrättelsetjänsten

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 20.10.2017 12.21
Pressmeddelande

Martin Bangs doktorsavhandling om den militära underrättelsetjänsten, ”Military Intelligence Analysis: Institutional Influence” granskas för doktorsexamen i militärvetenskap i Stockholm den 27 oktober 2017.

Disputationen arrangeras i samarbete mellan Försvarshögskolan i Finland och Försvarshögskolan i Sverige. Kustos är professor Juha-Matti Lehtonen från Försvarshögskolan i Finland och opponent är professor Philip Davies från Brunel University i London.

Svenske Martin Bang har varit specialofficer inom Försvarsmakten i Sverige. Han är kandidat i kriminologi och politices magister.

Av Bangs doktorsavhandling framgår att den militära underrättelsetjänstens roll är betydande med tanke på hur en strid slutar. Så länge krig förs behöver både civila och militära ledare underrättelseverksamhet till stöd för sina beslut angående motståndare. Underrättelseverksamheten är dock vare sig enkel eller ofarlig. Syftet med doktorsavhandlingen är framförallt att fördjupa förståelsen av institutionell inverkan vid bedömning av underrättelseinformation.

Litteraturen om ämnet har ökat stadigt under de senaste decennierna. Trots detta finns det fortfarande få teorier som syftar till att förstå företeelsen. Syftet med doktorsavhandlingen är att främja arbetet för att korrigera bristerna i dessa undersökningar. Bang har gjort sitt arbete genom att undersöka underrättelseverksamheten inom Försvarsmakten i Sverige ur olika synvinklar.

- Jag har kombinerat flera källor som främst är intervjuer, enkäter och dokument. Jag har också gjort tester bland officerare och kadetter, berättar Bang om sin arbetsprocess.

Sammandraget av Martin Bangs doktorsavhandling kan laddas ned från publikationsarkivet Doria. De ursprungliga artiklarna i avhandlingen är inte fritt tillgängliga på nätet. De finns i de begränsade databasurvalen på de flesta universitetsbibliotek, bland annat Försvarshögskolans bibliotek i Finland där den tryckta helhetsversionen också kan lånas.