Roméo Dallaire pääpuhujana Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen juhlaseminaarissa

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 8.10.2019 15.09

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus, Fincent, täyttää 50 vuotta. 23. lokakuuta järjestettävän juhlaseminaarin aiheena on ”Miten vastata kriisinhallinnan tulevaisuuden haasteisiin koulutuksen ja opetuksen avulla”. Tilaisuuteen saapuu puhumaan maailmanlaajuisesti tunnettu kriisinhallinnan veteraani, kenraaliluutnantti Roméo Dallaire.

Roméo Dallaire juhlaseminaarin pääpuhujaksi

Dallairella on ollut suuri merkitys kriisinhallinnan kehittymiselle

– Juhlaseminaari on ainutlaatuinen tilaisuus päästä kuulemaan Dallairea ja sitä, miten kriisinhallinta on muuttunut etenkin Ruandan kansanmurhan seurauksena, toteaa majuri Aku Salmi. – Dallairen mielipiteet ja kokemukset ovat saaneet paljon huomiota ympäri maailmaa, Salmi jatkaa. Salmi toimii Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen kurssijohtajana. Hän vastaa juhlapuhujien järjestelyistä tapahtuman aikana.

Roméo Dallaire on tehnyt erityisen paljon työtä lapsisotilaiden käytön lopettamiseksi. Monien suurien järjestöjen yhteistyönä luotu The Vancouver Principles on kokoelma poliittisia periaatteita, joiden tarkoituksena on ehkäistä ja vähentää lapsisotilaiden käyttöä maailmalla. Tässä työssä Dallairen perustama ja hänen nimeään kantava Roméo Dallaire Child Soldiers Initiative -järjestö on ollut aloitteellinen. Järjestö tekee yhteistyötä poliisin, viranomaisten ja rauhanturvaajien kanssa saavuttaakseen tavoitteensa.

Roméo Dallaire: kenraaliluutnantti, veteraanien oikeuksien puolestapuhuja ja kirjailija

Dallaire toimi Yhdistyneiden kansakuntien UNAMIR-joukkojen (United Nations Assistance Mission for Rwanda) komentajana vuonna 1994 Ruandan kansanmurhan aikana. Kansanmurha vaati 800 000 ihmisen hengen ja jätti pysyvän jäljen kriisinhallintaan.

Pitkän sotilasuransa jälkeen Dallaire on keskittynyt puolustamaan hänelle tärkeitä aiheita, kuten lapsien ja veteraanien oikeuksia. Dallaire on julkaissut kirjoja, jotka käsittelevät lapsisotilaita sekä hänen henkilökohtaisia kokemuksiaan Ruandassa. Menetyksiksi ovat nousseet kirjat Shake Hands with the Devil: The Failure of Humanity in Rwanda ja They Fight Like Soldiers, They Die Like Children.

Tunteisiin vetoavaa puhetta kriisinhallinnasta

Salmi uskoo Dallairen puheen liittyvän hyvin koko tapahtuman teemaan "Miten vastata kriisinhallinnan tulevaisuuden haasteisiin koulutuksen ja opetuksen avulla". Dallairen kokemusten perusteella häneltä odotetaan tunteisiin vetoavaa esiintymistä.

Pääpuheensa lisäksi Dallaire pitää erillisen puheen Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoille. Heille hän kertoo aiheesta "komentajana rauhanturvaoperaatiossa".

Seuraa Puolustusvoimien kansainvälinen keskus 50 vuotta -tapahtumia

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus 50 vuotta -teemasivu on julkaistu. Seuraa tapahtumaan liittyvää viestintää täältä: https://puolustusvoimat.fi/web/fincent/fincent-50-vuotta. Juhlaseminaaria voi seurata reaaliajassa netin välityksellä.