Vanhat karikatyyrit julki juhlavuoden kunniaksi

Julkaisuajankohta 28.1.2019 12.21

Itsenäisen Suomen kadettikoulutus 100 vuotta -juhlavuoden kunniaksi Maanpuolustuskorkeakoulu julkaisee vanhoja karikatyyrejä ensimmäiseltä kadettikurssilta, joka aloitti opintonsa Kadettikoulussa vuonna 1919.

Ensimmäinen kadettikurssi suoritti opintonsa Helsingissä, rakennuksessa jossa nykyään sijaitsee Luonnontieteellinen museo. Maan itsenäistymisen ja vapaussodan jälkeen upseerien perusopetuksen organisoiminen oli yksi kiireellisimmistä tehtävistä. Aluksi opinnot kestivät puolitoista vuotta, ja ensimmäinen kurssi valmistui 31.3.1920.

Opiskelun ohessa kadeteilla oli aikaa myös rentoutua ja antaa mielikuvituksen lentää. Tästä esimerkkinä syntyi kadetteja ja opettajia kuvaavia piirustuksia, joita Maanpuolustuskorkeakoulu julkaisee viikon ajan sosiaalisessa mediassa, alkaen 28.1.2019.

Kadetti numero 1 - Reino Laine

Ensimmäisen päivän henkilöksi valikoitui Reino Laine, joka sai kadettinumerokseen numeron 1. Vuonna 1897 syntynyt Laine oli kurssinsa komppaniavääpeli (nykyinen kadettivääpeli) ja priimus. Hän aloitti opintonsa Deutsch-Finnische Fahnenjunkerschulessa, josta siirtyi Kadettikouluun 25.1.1919. Tämän jälkeen Laine palveli Porin Rykmentissä ja Kadettikoulussa. Laine erosi palveluksesta terveydellisistä syistä vuonna 1922.

Kadettinumerot pituusjärjestyksen mukaan

Kadettikoulussa Laine on samanaikaisesti sekä 1. vuosikurssin priimus että komppaniavääpeli. Tästä syystä hän sai ensimmäisen numeron. Laineen jälkeen tulevat numerot jaettiin kadettialiupseereille pituusjärjestyksessä. Tässä mittelössä kadettikersantti Paischeff voitti, saaden itselleen numeron kaksi. Kadettialiupseerien jälkeen numerot jaettiin kadeteille, joista kadetti Laaksonen oli pisin. Viimeisen numeron sai kadetti Indrenius-Zalewski (numero 56), joka ei siis suoriutunut opinnoissaan heikosti vaan oli koko vuosikurssin lyhyin kadetti.

Voit lukea lisää Reino Laineesta Kadettikunnan sivuilta.

Muut tapahtumat