Tutkimuksen vaikuttavuus

Kuva tohtorinhatusta avoimen kirjan päällä

Maanpuolustuskorkeakoulu edistää visionsa mukaisesti kansakunnan kokonaisturvallisuutta ja yhteiskunnan vakautta sotatieteellisellä tutkimuksellaan ja osaamisellaan.

Vuoden 2022 kohokohtia

E-kirjaa esittävä kuvake, jossa verkkoaineisto avautuu mobiililaitteella

Maanpuolustuskorkeakoulun julkaisemia tieteellisiä artikkeleita, kokoelmateoksia ja muita julkaisuja ladattiin Doria-julkaisuarkistossa yhteensä noin 280 000 kertaa.

Kuvake suurennuslasista tutkimuspaperin päällä

Korkeakoulussa julkaistiin vuoden aikana yhteensä 45 tieteenalakohtaisten asiantuntijapaneelien JUFO-luokittelemaa tieteellistä julkaisua, joista yhdeksän olivat johtavan tason ja kaksi korkeimman tason julkaisuja.

Tutkimushanketta esittävä kuvake, jossa akateeminen päähine kirjapinon päällä

Sodan usvaa -tutkimusverkosto saavutti 85 asiantuntijan ja kutsujäsenen kokonaismäärän. Verkostossa ovat jäsenten myötä edustettuina yhteiskunnallisesti lähes kaikki turvallisuusviranomaiset, -toimijat ja yliopistot. Vuonna 2022 verkosto kokoontui kaksi kertaa teemaseminaariin Santahaminassa ja julkaisi kokoelmateoksen Sodan usvaa – sodankäynti muutoksessa, jota ladattiin Doria-julkaisupalvelussa yli 2900 kertaa.

Kuvake puhujapöntön takana seisovasta puhujasta

Maanpuolustuskorkeakoulun Venäjä-seminaari kokosi vuonna 2022 yli 30 kansallista ja kansainvälistä asiantuntijaa keskustelemaan Venäjän sotilaallisesta voimankäytöstä. Seminaarin tallenne keräsi Youtubessa noin 4000 katselukertaa.

Kuvake opettajasta, joka osoittaa taulua kepillä

Teemalla "Euroopan uusi turvallisuus" järjestetyt Sotatieteiden päivät toteutettiin sekä fyysisen läsnäolon että etäosallistumisen mahdollistavana hybriditilaisuutena. Päivillä tarkasteltiin monitieteisesti nykyaikaista sodankäynnin tutkimusta, ja tapahtumasta suoratoistetut asiantuntijapuheenvuorot sekä paneelikeskustelut saavuttivat MPKK:n Youtube-kanavalla yli 8500 katselukertaa.