Vastuullisuus ja vuorovaikutus

Kuva suomalaisesta järvimaisemasta

Vastuullisuus on Maanpuolustuskorkeakoulun toiminnan kulmakivi, jonka ytimessä ovat kestävä kehitys, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus. MPKK vastaa myös yhteiskunnalliseen tiedontarpeeseen sotatieteellisellä osaamisellaan.

Vuoden 2022 kohokohtia

Mediaosumaa symboloiva kuvake, jossa tikka on osunut keskelle taulua

Korkeakoulu vastasi Euroopan muuttuneen turvallisuustilanteen aiheuttamaan tiedontarpeeseen yli 630 asiantuntijalausunnolla, ja sai yhteensä 3058 mainintaa toimituksellisessa mediassa. MPKK:n näkyvyys uutismediassa kasvoi 440% vuoteen 2021 verrattuna. Sosiaalisessa mediassa MPKK mainittiin yli 6800 kertaa, ja päivitykset saavuttivat yli 38 000 reaktiota.

Onnistumisen sinettiä esittävä kuvake

Korkeakoulu sai mittaushistoriansa parhaan tuloksen T-Median Luottamus & maine -kyselytutkimuksessa. Kaikista mukana olleista yliopistoista MPKK sijoittui sijalle 3, ja sai asteikolla 1-5 parhaat arvosanansa johtamisesta (3.98), tuotteista & palveluista (3.91) sekä vastuullisuudesta (3.84). Kokonaisarviolla 3.73 nousua tapahtui merkittävästi edellisestä mittauksesta (2021: 3.57).

Ympäristöystävällisyyttä esittävä kuvake, jossa vehreä maapallo lepää avoimella kämmenellä

Korkeakoulu valitsi vastuullisuuden ja kestävän kehityksen vapaavalintaiseksi arviointikohteekseen vuoden 2023 Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen auditointiin. MPKK on myös sitoutunut WWF Green Office -ympäristöjärjestelmään vähentääkseen ympäristökuormitusta.

Korkeakoulu järjesti 119 tilaisuutta ja tapahtumaa, joihin osallistui yhteensä noin 6000 henkilöä. Kansainvälisesti merkittävin tapahtuma oli Venäjä-seminaari, johon osallistui noin 150 kansallista ja kansainvälistä tutkimusalojensa huippuasiantuntijaa.

Podcastia esittävä kuvake, jossa on seisova mikrofoni

Maanpuolustuskorkeakoulun tuottama Sotataidon ytimessä -podcast sai yhteensä yli 95 000 kuuntelukertaa kaikilla alustoilla. Vuonna 2022 podcastissa käytiin 18 jakson verran asiantuntevaa, analyyttistä ja ajankohtaista keskustelua sotatieteiden kaikilta tieteenaloilta.

Sotamuseon logo, jossa miekka, leijonavaakuna ja koristeltu kehys päällekkäin

MPKK:n osana toimivan Sotamuseon näyttelyihin kävi Suomenlinnassa tutustumassa yli 100 000 vierailijaa.