Undervisningens effekt

Alla innehåll i Försvarshögskolans undervisning jämförs med FN:s mål för hållbar utveckling i Agenda 2030. Hållbar utveckling ingår i undervisningen på alla examensnivåer, i fortbildningen och också i den internationella krishanteringsutbildningen.

Samarbetena med högskolor

Grafiikka kotimaisista yhteistyökumppaneista (lueteltu alla).

Försvarshögskolan är stolt över sitt nätverkande och ständigt expanderande samarbete med sina högskolepartner. Inhemska universitetspartner är Aalto, LUT, Åbo, Jyväskylä, Uleåborg och Vasa.  Av yrkeshögskolorna Metropolia och Laurea.  Ett praktiskt exempel på vad de här partnerskapen innebär är mångvetenskapliga gemensamma professurer och bl.a. forskningssamarbetet, som också kontinuerligt ger uppslag för nya idéer med tanke på framtiden.

Internationella militära läroinrättningar som är samarbetspartner är St. Andrews universitet i USA, Royal College of Defence Studies i Storbritannien, Nato Defence College i Rom, franska kadettskolan (École Spéciale Militaire de Saint-Cyr), Helmut Schmidt-universitetet vid tyska försvarsmakten, War Studies University i Polen, Svenska försvarshögskolan samt Baltic Defence College.

Ansvarsfull och internationell undervisning

År 2023 ordnade högskolan kurser för över 1660 personer, varav cirka 850 personer på försvarskurserna och cirka 815 på de internationella kurser som arrangeras av Försvarsmaktens internationella centrum, Fincent, som hör till Försvarshögskolan. Under 2023 nådde vi ut till aktörer från nästan 50 olika länder.