Direktiv gällande klädseln

Promotionens kvällsfest

Promotionsseglats

Doktor / hedersdoktor, man

Vardagskostym (kostym eller blazer och byxor)

Frack; svart väst, vita handskar, vit fluga, ingen näsduk i bröstfickan, svarta läderskor, hederstecken, doktorshatt och doktorsvärja

Frack; vit väst, vita handskar, vit näsduk i bröstfickan/hederstecken, svarta lackskor, vit fluga, doktorshatt och doktorsvärja

Casual (studentmössa)

Doktor / hedersdoktor (officer / officer i avsked)

Tjänsteuniform

Högtidsdräkt (m/87 eller motsv.): svart maggördel, svarta skor (festskor kan användas), vita handskar, hederstecken, doktorshatt och doktorsvärja

Högtidsdräkt (m/87 eller motsv.): vit maggördel, svarta festskor, vita handskar, hederstecken, doktorshatt och doktorsvärja

Doktor / hedersdoktor, kvinna

Vardagsdräkt (klänning, dräkt eller byxdress)

Hellång svart festdräkt och handskar, hederstecken, doktorshatt och doktorsvärja

Doktorns / hedersdoktorns följeslagare, kvinna

Vardagsdräkt (klänning, dräkt eller byxdress)

Hellång svart festdräkt och handskar, hederstecken, (doktorshatt)

Festdräkt och handskar, hederstecken, (doktorshatt)

Doktorns / hedersdoktorns följeslagare, man

Vardagskostym (kostym eller blazer och byxor)

Frack; svart väst, vita handskar, vit fluga, ingen näsduk i bröstfickan, svarta läderskor, hederstecken, (doktorshatt)

Frack; vit väst, vita handskar, vit näsduk i bröstfickan/hederstecken, svarta lackskor, vit fluga, (doktorshatt)

Inbjuden gäst, man

< p="">

<>

Inbjuden gäst, kvinna

Hellång svart festdräkt och handskar, hederstecken, (doktorshatt)

Festdräkt och handskar, hederstecken, (doktorshatt)

Casual (studentmössa)

Inbjuden gäst (officer / officer i avsked)

Tjänsteuniform

Högtidsdräkt (M/87 eller motsv.); svart maggördel, svarta skor (festskor kan användas), vita handskar, hederstecken, doktorshatt eller skärmmössa (M/87 eller motsv.)

Högtidsdräkt (M/87 eller motsv.); vit maggördel, svarta festskor, vita handskar, hederstecken, doktorshatt eller skärmmössa (M/87 eller motsv.)

Festmarskalkar (kadetter)

M/58

Högtidsdräkt (M/22), med värja

Att observera gällande yrkesmilitärers klädsel vid promotionen

En promovend som är yrkesmilitär samt inbjudna yrkesmilitärer bär vid promotionen och på promotionsmiddagen högtidsdräkt. Vid promotionen bär alla yrkesmilitärer svart maggördel till högtidsdräkten och vid promotionsmiddagen vit maggördel. Det är tillåtet att använda lackskor såväl till svart som till vit maggördel.

De yrkesmilitärer som har rätt att bära doktorshatt bär i stället för militär huvudbonad doktorshatt i enlighet med kutymen vid akademiska högtidligheter.

Vid akademiska högtidligheter kan militärpräster, istället för militärdräkt, bära prästdräkt i enlighet med vad tillställningens art och direktiven gällande prästers tjänsteklädsel förutsätter.

Försvarshögskolans rektor bär rektorskedja (förutom vid svärdslipningen och promotionsseglatsen).

Officerare i avsked kan om de så önskar vid promotionens högtidligheter bära antingen högtidsdräkt för officer eller akademisk festdräkt (frack).

Att observera gällande civilas klädsel vid promotionen

Vid promotionens olika högtidligheter ska civila inbjudna gäster som har avlagt doktorsexamen bära doktorshatt (med undantag av vid svärdslipningen och promotionsseglatsen).

Vid promotionens kvällsfest behöver de kvinnliga inbjudna gästerna inte bära svart festdräkt, utan den kan också vara färggrannare och festligare.

Hedersdoktorerna och doktorerna som ska promoveras fäster värjan på festdräktens vänstra sida. Om det inte är möjligt att fästa värjan vid festdräkten, bär doktorerna värjan i vänstra handen.