Promotionen - program och högtidligheter

• Promotionsakt, Ständerhuset, klockan 11:00 - 14:30
  • Promotionsprocession, Ständerhuset - Domkyrkan, klockan 14:00 -14:30
  • Promotionsgudstjänst, Domkyrkan, klockan 14:30 -15:20
  • Kransnedläggning vid hjältegravarna, Sandudds begravningsplats, klockan 16:00 - 16:20
  • Promotionsmiddag och kvällsfest, Sandhamn, Försvarshögskolan, klockan 19:30 - 02:00

Lördagen den 8.9.2018

• Promotionsseglats, Sveaborg, utanför Helsingfors, klockan 11:00 - 14:15

Promotionshögtiden

Tillstånd att hålla promotion
Försvarshögskolans rektor utfärdar på förslag av Försvarshögskolans forskningsråd tillstånd att hålla promotion.

Svärdslipning
Högtidligheterna i samband med Försvarshögskolans doktorspromotion inleds med svärdslipning som ordnas kvällen före promotionen och där promovenderna slipar sin värja med hjälp av sin följeslagare. Värjan symboliserar doktorns kamp för vad denne har funnit vara rätt och riktigt under forskningsarbetet. Enligt tradition brukar doktorerna i samband med slipningen avkunna några ord om värjans betydelse i dennes kamp för akademisk vetenskap.

Promotionsakten
Den egentliga doktorspromotionen äger rum vid den högtidliga promotionsakten där promotorn promoverar doktorerna till deras akademiska grad och där hatt, värja och diplom överlämnas till de som promoveras. I promotionsakten ingår också primusdoktorns svar på primusfrågan som ställs av professorerna vid Försvarshögskolan. Utöver den egentliga promotionen ingår även festtal och musikuppträdanden i promotionsakten.

Promotionsprocession
Förflyttningen från promotionsakten till festgudstjänsten sker genom promotionsprocession. Längst fram i processionen bär marskalkar Finlands flagga och Försvarshögskolans fana.

Promotionsgudstjänst
Promotionsprocessionen avslutas med en promotionsgudstjänst i Domkyrkan.

Kransnedläggning vid hjältegravarna
Efter festgudstjänsten förflyttar de promoverade doktorerna och hedersdoktorerna sig till Sandudds begravningsplats för kransnedläggning vid Hjältekorset och Marskalk Mannerheims grav. Av promotionsavdelningen bildas två kranspatruller. Kadetter från Försvarshögskolan står hedersvakt.

Promotionens kvällsfest
Promotionsdagen kulminerar i promotionsmiddagen och promotionsbalen. Till kvällsfesten hör tal, musik och dans.

Promotionsseglats
Morgonen efter promotionen ordnas en promotionsseglats för de promoverade doktorerna och hedersdoktorerna till en ort utanför Helsingfors där de serveras brunch.