Disputation om fördjupat samarbete mellan polis- och officerskåren

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 9.8.2016 12.19
Pressmeddelande

Pedagogie och filosofie magister Johanna Anttonens doktorsavhandling granskas vid Försvarshögskolan fredagen den 9.9.2016. Disputationen inom det militärpedagogiska forskningsområdet arrangeras i den riksomfattade försvarskursens utrymmen i Kronohagen (Manegegatan 6) med början kl. 10.00.

Professorn i militärpedagogik vid Försvarshögskolan, Juha Mäkinen, fungerar som kustos vid disputationen. Som opponent fungerar docent Risto Honkonen från Tammerfors universitet.

Temat för avhandlingen "Yhteistä turvallisuutta rakentaen. Poliisi- ja upseeriprofessioiden yhteiskehittelyn mahdollisuuksista" är utvecklingsmöjligheter för samarbetet mellan polis- och officerskåren. Avhandlingen fokuserar på möjligheterna att utöka myndighetssamarbetet mellan dessa två myndighetsaktörer som representerar starka och i det finländska samhället ansedda professioner. Den teoretiska översikten grundar sig bl. a. på den ur strategierna härrörande uppfattningen om vad en bred säkerhetsuppfattning innebär eller hur säkerhetstänkandet förs fram. Forskningsarbetet formulerar den breda säkerhetsuppfattningen och europeiska examina som referensram och argumenterar att ett utökat samarbete mellan polis- och officerskåren är möjligt inom ramen för de avgränsningar som gjorts i forskningsarbetet.

En central slutsats visar på möjligheten att likställa professionerna, som har genomgått två olika utbildningar, med varandra. Uppmärksamhet fästs också vid hur inkonsekvent säkerhetsbegreppet används i statsförvaltningens handlingar och hur olika myndighetsaktörer de facto kan agera, i synnerhet under fredstid och även då utbildningsaspekten tas i beaktande.

Avhandlingen kan laddas ner elektroniskt från Försvarshögskolans publikationsarkiv Doria (www.doria.fi) från och med den 17.8.2016.

PeM, FM Johanna Anttonen utexaminerades till pedagogie magister vid Joensuu universitet år 2003 och till filosofie magister vid Uleåborgs universitet år 2008. Anttonen har tjänstgjort vid Försvarshögskolan sedan 2008, först som utbildningsplanerare och för tillfället som utvecklingschef för utbildningen. Anttonen har deltagit i doktorsprogrammet i militärvetenskaper från och med år 2012, men redan innan det deltog hon i den tvärvetenskapliga doktorsutbildningen vid Kajana universitetscentrum.

Välkommen på disputation

Det är fritt inträde till disputationen. Anmälan om deltagande ska göras på adressen: www.lyyti.in/anttosen_vaitostilaisuus .

Ytterligare information

PeM, FM Johanna Anttonen, tfn 0299 530 224 eller [email protected]
Allmänna arrangemang och mediekontakter, Henna Ristikangas tfn 0299 530 129 eller [email protected]