Doktorsdisputation om militär etik

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 3.10.2016 11.27
Pressmeddelande

Fältprost, teologie magister Janne Aaltos doktorsavhandling granskas vid Försvarshögskolan fredagen den 28 oktober 2016. Disputationen, som hör till militärpedagogikens forskningsområde, ordnas i Sandhamnshusets auditorium (Sandhamnsvägen 2) från och med klockan 12.00.

Kustos är försvarshögskolans professor i militärpedagogik Juha Mäkinen. Opponent är professor Jaana Hallamaa från Helsingfors universitet.

Doktorsavhandlingens titel är "Hyvä sotilas - oikea toiminta. Miksi asevoimissa opetetaan sotilasetiikkaa?" (God soldat - rätt handlingssätt. Varför lär man ut militär etik inom försvarsmakterna?). Avhandlingen utreder målsättningen med undervisningen i etik i fem olika länders militära läroinrättningar och försvarsmakter och jämför dem med målsättningen med undervisningen i etik som ges inom Finska försvarsmakten. Granskningen använder sig av teori- och materialinriktad innehållsanalys med textmaterial som producerats av försvarsmakterna som källa. Avhandlingen visar att olika försvarsmakter har olika mål för undervisningen i etik beroende på deras ställning i samhället, deras organisation och huvudsakliga uppgift.

På basen av materialet kan man skapa en bild av fyra olika målsättningar mot vilka etikundervisningen inom försvarsmakterna medvetet eller omedvetet strävar.

Doktorsavhandlingen kan laddas ned i elektronisk form från Försvarshögskolans publikationsarkiv Doria (www.doria.fi) från och med 4.10.2016.

Fältprost Janne Aalto utexaminerades som teologie magister från Helsingfors universitet år 1996. Han har tjänstgjort som militärpräst vid Helsingfors luftvärnsregemente, Försvarshögskolan, samt i sin nuvarande uppgift vid Huvudstabens utbildningsavdelning. År 2010 tjänstgjorde han inom ISAF operationen i Afghanistan. Aalto påbörjade år 2007 doktorsprogrammet som leder till doktorsexamen i militärvetenskaper.

Välkommen till doktorsdisputationen

Det är fritt inträde till doktorsdisputationen. Disputationen hålls på militärt område, därför ombeds de som vill delta i disputationen att anmäla sig före måndagen den 17.10.2016 klockan 16.00 på adressen www.lyyti.in/Aallon_vaitostilaisuus

Vid porten till Sandhamns garnison måste besökare uppvisa ett officiellt identitetsbevis försett med fotografi (utfärdat av polisen) eller pass.

Ytterligare information

Fältprost Janne Aalto, tel. 0299 510 183 eller [email protected]

Allmänna arrangemang och information, informatör Henna Ristikangas, tel. 0299 530 121 eller [email protected]