Hoppa till innehåll

Kadetti Jesse Pirttiselle sotilasansiomitali ansiokkaasta toiminnasta onnettomuustilanteessa

Julkaisuajankohta 4.11.2020 16.21

Kadetti Jesse Pirttiselle myönnettiin 1.10.2020 sotilasansiomitali poikkeuksellisen ansiokkaasta toiminnasta onnettomuustilanteessa Käsivarren Lapissa heinäkuussa 2020. Mitali luovutettiin kadetti Pirttiselle tiistaina 3.11.2020.

Puolustusvoimain komentaja myönsi kadetti Jesse Pirttiselle sotilasansiomitalin poikkeuksellisen ansiokkaasta toiminnasta onnettomuustilanteessa. Pirttinen oli ollut heinäkuussa 2020 ystäviensä kanssa vaeltamassa Käsivarren Lapissa ja pelastanut veden varaan joutuneet ja kylmettyneet melojat hälyttämällä ripeästi apua.

– Olimme eräänä iltana leiriytyneet ystävieni kanssa Lätäseno-joen varrelle ja tapasimme kahden hengen melontaporukan. Joimme heidän kanssaan kahvit, juttelimme ja he jatkoivat matkaa jokea alaspäin. Me menimme yöpuulle. Yöllä havahduin joen varrelta kuuluviin avunhuutoihin, ja menin ulos selvittämään, mitä tapahtui, Pirttinen kertoo, ja jatkaa:

– Löysin nämä kaksi tuttua melojaa joen varrelta ilman varusteita. He olivat läpimärkiä ja kylmissään, eikä toisella heistä ollut edes kenkiä. Huomasin, että hänen jalkansa valuivat verta ja että molemmat vaikuttivat sekavilta ja apaattisilta. Otin tilanteen nopeasti haltuun, vein heidät leiriimme ja herätin ystäväni. Teimme nuotion, valmistimme ruokaa ja puimme heille avaruuspeitteet.

Kävi ilmi, että melojat olivat kaatuneet kanooteillaan koskessa noin neljä kilometriä Pirttisen leiristä alajuoksulle. Koska oli satanut runsaasti, vesi oli tavallista korkeammalla, eivätkä melojat olleet onnistuneet uimaan rantaan, vaan he olivat kelluneet joessa, kunnes he olivat ajautuneet rantaan virran mukana. He olivat menettäneet varusteensa ja joutuneet kävelemään läpimärkinä joenvartta takaisin Pirttisen ja tämän ystävien leiriin saadakseen apua. Koska melojilla ei ollut mitään varusteita, Lätäsenon varren leiripaikassa ei ollut matkapuhelinverkkoa ja lähimmälle tielle olisi kävellen matkaa 40 kilometriä, Pirttinen ymmärsi, että melojille olisi hälytettävä apua.

– Jätin ystäväni huolehtimaan melojista ja lähdin kiipeämään Kalkkoaivi-tunturin laelle soittaakseni hätäkeskukseen. Kaikki oli tapahtunut niin nopeasti, että minulla oli edelleen crocsit jalassa. Jouduin kiipeämään noin tunnin verran ylös, ennen kuin puhelimessa oli riittävästi kenttää. Soitin Norjan hätäkeskukseen, ja he lähettivät pelastushelikopterin hakemaan melojia. Koska sääolosuhteet olivat niin huonot, helikopteri ei kuitenkaan päässyt laskeutumaan. Niinpä minut yhdistettiin Suomen hätäkeskukseen, joka lähetti mönkijät hakemaan melojia. Tässä vaiheessa sain luvan poistua tunturilta, ja kiipesin takaisin alas leiriin kertomaan tilanteesta. Noin viiden ja puolen tunnin kuluttua pelastajat saapuivat noutamaan melojia, Pirttinen selvittää tapahtunutta.

Melojat kertoivat tapahtuneesta jälkikäteen Maanpuolustuskorkeakoululle ja kiittelivät Pirttisen ja tämän ystävien esimerkillistä toimintaa onnettomuustilanteessa. Tämän vuoksi Puolustusvoimain komentaja päätti myöntää Pirttiselle sotilasansiomitalin. Mitali luovutettiin Pirttiselle tiistaina 3.11.2020. Pirttinen ei tiennyt kunnianosoituksesta etukäteen.

– Meillä oli eilen Raja- ja merivartiokoulun palautetilaisuus, jossa koulun johtaja, eversti Jaakko Hamunen, kutsui minut joukon eteen, kertoi rajavartijan toimintavelvollisuudesta vapaa-ajalla ja kehui toimintaani, Pirttinen kertoo. – Sitten minulle luovutettiin sotilasansiomitali. Se tuli täytenä yllätyksenä, en ollut osannut ollenkaan varautua. Tuollaisessa onnettomuustilanteessahan tekee, mitä on pakko tehdä, eikä sitä tee kiitoksia odottaen. Tuntui kuitenkin hyvältä saada tunnustusta.

Pirttisen kurssinjohtaja, kapteeni Jussi Asikainen, kiittelee Pirttisen toimintaa.
– Tällaisia tilanteita sattuu Suomessa aina silloin tällöin, mutta niistä ei välttämättä kuule mitään. On siis hyvä, että tällaiset tapaukset nousevat aika-ajoin esiin ja että ripeästä ja ammattitaitoisesta toiminnasta saa tunnustusta. Pirttinen on osoittanut valmiuksia erilaisten tilanteiden johtamiseen ja hänen toimintansa on ollut esimerkillisellä tavalla linjassa Rajavartiolaitoksen arvojen kanssa. Hän on täyttänyt hienosti rajavartiomiehen käyttäytymisvelvoitteet myös vapaa-aikanaan ja osoittanut ammattitaitoa, luotettavuutta ja yhteistyökykyä.

Kadetti Pirttinen jatkaa opintojaan Raja- ja merivartiokoulussa ja lähettää terveisiä kaikille, jotka retkeilevät erämaassa:

– Muistakaa aina ottaa mukaan välttämättömät selviytymistarvikkeet ja puhelin, ja pitäkää niitä mukana esimerkiksi repussa, joka on koko ajan selässä. Tarvikkeista ei ole apua, jos niihin ei hätätilanteessa pääse käsiksi.

Kuvat: Raja- ja merivartiokoulu