Militärens förtjänstmedalj till kadett Jesse Pirttinen

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 4.11.2020 16.21 | Publicerad på svenska 12.11.2020 kl. 9.41
Pressmeddelande

Kadett Jesse Pirttinen tilldelades 1.10.2020 militärens förtjänstmedalj för exceptionellt förtjänstfullt agerande i en olyckssituation i Lapska armen i juli 2020. Medaljen överräcktes till kadett Pirttinen på tisdag 3.11.2020.

Kommendören för Försvarsmakten tilldelade kadett Jesse Pirttinen militärens förtjänstmedalj för exceptionellt förtjänstfullt agerande i en olyckssituation. Pirttinen hade i juli 2020 tillsammans med vänner varit på vandring i Lapska armen och hade genom att snabbt tillkalla hjälp räddat två nedkylda paddlare som hade hamnat i vattnet.

– En kväll hade vi slagit läger invid älven Lätäseno och träffade då två paddlare. Vi drack kaffe tillsammans och pratade, sen fortsatte de sin färd nedåt längs älven. Vi gick och lade oss. På natten vaknade jag till och hörde någon ropa på hjälp, och jag gick ut för att ta reda på vad det var fråga om, berättar Pirttinen, och fortsätter:

– Jag fann de här två bekanta paddlarna invid älven utan utrustning. De var dyblöta och nedkylda, och en av dem hade inte ens skor på fötterna. Jag märkte, att hans fötter blödde och att de båda två verkade förvirrade och apatiska. Jag tog snabbt kontroll över situationen, förde dem till vårt läger och väckte mina vänner. Vi gjorde upp en brasa, värmde mat och klädde på dem räddningsfiltar.

Det visade sig, att paddlarna hade kantrat med sina kanoter i en fors, ca fyra kilometer från Pirttinens läger mot älvens nedre lopp. Eftersom det hade regnat rikligt, var vattenståndet högre än vanligt, och paddlarna lyckades inte simma iland, utan hade flutit med älven, tills de hade drivit i land med strömmen. De hade förlorat sin utrustning och blivit tvungna att vandra dyblöta längs med älven tillbaka till Pirttinens och hans vänners läger för att få hjälp. Eftersom paddlarna inte hade någon utrustning och det inte fanns något mobiltelefonnät vid lägerplatsen invid Lätäseno och närmaste väg låg på 40 kilometers gångavstånd, förstod Pirttinen, att han måste alarmera hjälp åt paddlarna.

– Jag lämnade paddlarna hos mina vänner, som tog hand om dem och började klättra upp mot toppen av fjället Kalkkoaivi för att ringa till nödcentralen. Allt hade gått så snabbt, att jag fortfarande hade crocs på fötterna. Jag blev tvungen att klättra uppåt i ungefär en timmes tid, innan min telefon hade tillräckligt mycket täckning. Jag ringde till nödcentralen på norska sidan, och de skickade ut en räddningshelikopter för att hämta paddlarna. Eftersom väderförhållandena var så dåliga, kunde helikoptern inte landa. Då kopplades jag till Finlands nödcentral, som skickade terränghjulingar för att hämta paddlarna. I det skedet fick jag tillstånd att lämna fjället och klättrade tillbaka ner till lägret för att berätta om situationen. Efter ca fem och en halv timme anlände räddningsmanskapet för att hämta paddlarna, berättar Pirttinen.

Paddlarna tog senare kontakt med Försvarshögskolan och berättade om det inträffade och berömde Pirttinen och hans vänner för deras exemplariska agerande i olyckssituationen. Till följd av detta beslöt kommendören för Försvarsmakten tilldela Pirttinen militärens förtjänstmedalj. Medaljen överräcktes till Pirttinen på tisdag den 3.11.2020. Pirttinen kände inte till hedersbetygelsen på förhand.

– Gräns- och sjöbevakningsskolan hade ett responstillfälle igår, där chefen för skolan, överste Jaakko Hamunen, bad mig komma fram framför de andra. Han berättade om en gränsbevakares skyldighet att agera på fritiden och berömde mitt agerande, berättar Pirttinen.

– Sedan överräcktes militärens förtjänstmedalj till mig. Det kom som en total överraskning, jag hade inte alls kunnat vänta mig det. I en olyckssituation som denna gör man ju bara vad man måste, och man gör det inte för att få tack. Men det kändes ändå bra att få erkännande.

Pirttinens kurschef, kapten Jussi Asikainen, berömmer Pirttinens agerande.

– Liknande situationer uppstår alltid då och då i Finland, men man hör inte nödvändigtvis någonting om dem. Således är det bra, att sådana här fall lyfts fram med jämna mellanrum och att de som har handlat på ett raskt och yrkeskunnigt sätt får erkännande. Pirttinen har visat sig ha beredskap att leda olika situationer och hans verksamhet har på ett exemplariskt sätt motsvarat Gränsbevakningsväsendets värderingar. Han har på ett berömligt sätt uppfyllt förpliktelserna för en gränsbevakare att agera också på fritiden och han har visat prov på yrkeskunskap, pålitlighet och samarbetsförmåga.

Kadett Pirttinen fortsätter sina studier vid Gräns- och sjöbevakningsskolan och sänder hälsningar till alla som färdas i ödemarken:

– Kom alltid ihåg att ta med nödvändig överlevnadsutrustning och en telefon och ha dem med er till exempel i en ryggsäck, som ni hela tiden bär på ryggen. Man har ingen hjälp av utrustning, som man inte kan nå i en nödsituation.

Bilder: Gräns- och sjöbevakningsskolan