Hoppa till innehåll

Utexamineringen av 164 kadetter firas traditionsenligt på fredag - allmänheten kan följa kadetternas marsch i Helsingfors centrum

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 26.8.2024 12.10
Pressmeddelande

Kadettkurs 108 och sjökadettkurs 91 utexamineras till kandidater i militärvetenskaper 30.8.2024. Försvarsmaktens överbefälhavare, republikens president Alexander Stubb befordrar 164 utexaminerade kadetter till löjtnanter i Rikssalen på Presidentslottet. Den festliga och traditionsrika examinationsdagen är oförglömlig för de unga officerarna. Allmänheten har tillfälle att följa händelserna under examinationsdagen både på plats och via nätet.

Det grundläggande syftet med kandidatexamen i militärvetenskaper är att producera en högskoleutbildad, professionellt kompetent och handlingskraftig officerskår för Försvarsmakten och Gränsbevakningsväsendet, som har förmåga att mångsidigt kombinera teori och praktik. Utöver kandidatexamen i militärvetenskaper (180 sp) har studierna även omfattat militäryrkesstudier (30 sp) som består av rättigheter och licenser som officerarna behöver i sina kommande uppgifter.

Examinationsdagen inleds på morgonen i Försvarshögskolans Hjälteaula där kadetterna hedrar minnet av kadettofficerare som stupat i krig med blomsterkransar. Hedersbetygelserna fortsätter traditionsenligt på Sandudds begravningsplats med kransnedläggning vid Hjältekorset och marskalk Mannerheims grav.

Efter hedersbetygelserna ställer kadetterna upp sig framför Riksdagshuset, varifrån de ståtligt marscherar längs Mannerheimvägen och Norra esplanaden till Presidentslottet. Marschavdelningen bildas av kadettskolans chef, cheferna för försvarsgrensskolorna, 108:e kadett- och 91:a sjökadettkursen, fanvakter från Kadettskolan och Markstrids-, Sjökrigs- och Luftkrigsskolorna samt Gardets musikkår.  Republikens president Stubb befordrar kadetterna till löjtnanter och utnämner dem till officerstjänster vid Försvarsmakten och Gränsbevakningsväsendet. Vid sidan av presidenten gratulerades de nyblivna löjtnanterna av försvarsminister Antti Häkkänen och Försvarsmaktens kommendör, general Janne Jaakkola. Även närstående till de utexaminerade följer denna betydelsefulla stund som inleder militärkarriären.

Medborgarna är välkomna att följa kransnedläggningen på Sandudds begravningsplats från och med klockan 8.20 och kadetternas marsch från Riksdagshuset till Presidentslottet från och med klockan 9.10. Ställena där allmänheten kan följa med kransnedläggningen och kadetternas marsch kan ses på de bifogade illustrationskartorna.

Händelserna i Presidentslottets Rikssal från 09.45 kan följas på en stream som presidentens kansli producerar: https://presidentti.videosync.fi/live

Antalet utexaminerade kandidater i militärvetenskaper enligt utbildningsprogram. Kadetterna som utexamineras för tjänstgöring vid Gränsbevakningsväsendet utbildas i samma utbildningsprogram.  Efter utexamineringen börjar tillsammans 27 kandidater i militärvetenskaper att tjänstgöra vid Gränsbevakningsväsendet.

Arméns utbildningsprogram 107
Flygvapnets utbildningsprogram 15