164 kadetin valmistumista juhlitaan perjantaina perinteisin menoin – yleisö pääsee seuraamaan kadettien marssia Helsingin keskustassa

Julkaisuajankohta 26.8.2024 12.10

108. kadettikurssi ja 91. merikadettikurssi valmistuvat 30.8.2024 sotatieteiden kandidaateiksi. Puolustusvoimien ylipäällikkö, tasavallan presidentti Alexander Stubb ylentää yhteensä 164 valmistuvaa kadettia luutnanteiksi Presidentinlinnan Valtiosalissa. Juhlava ja perinteikäs valmistumispäivä on ikimuistoinen nuorille upseereille. Yleisöllä on mahdollisuus seurata valmistumispäivän tapahtumia niin paikan päällä kuin verkon yli.

Sotatieteiden kandidaatin tutkinnon perustehtävänä on tuottaa Puolustusvoimille ja Rajavartiolaitokselle korkeakoulutettua, ammatillisesti pätevää ja toimintakykyistä upseeristoa, joka kykenee laaja-alaiseen teorian ja käytännön yhteensovittamiseen. Opintoihin on sisältynyt sotatieteiden kandidaatin tutkinnon (180 op) lisäksi suoritettavat sotilasammatilliset opinnot (30 op), jotka kattavat upseerien tulevissa tehtävissä vaaditut oikeudet ja lisenssit.

Valmistujaispäivä alkaa aamulla Maanpuolustuskorkeakoulun sankariaulassa, jossa kadetit muistavat kukkaseppelein sodassa kaatuneita kadettiupseereja. Kunnianosoitukset jatkuvat perinteiden mukaisesti Hietaniemen hautausmaalla, jossa seppeleet lasketaan Sankariristille sekä marsalkka Mannerheimin haudalle.

Kunnianosoitusten jälkeen kadetit järjestyvät Eduskuntatalon edustalla, mistä he marssivat näyttävästi Mannerheimintietä ja Pohjoisesplanadia pitkin Presidentinlinnaan. Marssiosaston muodostavat kadettikurssin johtaja, puolustushaarakoulujen johtajat, 108. kadetti- ja 91. merikadettikurssi, Kadettikoulun sekä Maa-, Meri- ja Ilmasotakoulujen lippuvartiot sekä Kaartin soittokunta. Tasavallan presidentti Stubb ylentää kadetit luutnanteiksi ja nimittää heidät Puolustusvoimien sekä Rajavartiolaitoksen upseerin virkoihin. Tuoreita luutnantteja ovat onnittelemassa tasavallan presidentin rinnalla puolustusministeri Antti Häkkänen sekä Puolustusvoimain komentaja, kenraali Janne Jaakkola. Merkittävää hetkeä sotilasuran alkutaipaleella ovat seuraamassa myös valmistuvien omaiset.

Kansalaiset ovat tervetulleita seuraamaan seppeleenlaskua Hietaniemen hautausmaalla kello 8.20 alkaen ja kadettien marssia Eduskuntatalolta Presidentinlinnaan kello 9.10 alkaen. Yleisölle osoitetut seppeleenlaskun ja kadettien marssin seuraamispaikat löytyvät oheisista havainnekartoissa.

Tapahtumia Presidentinlinnan Valtiosalista voi seurata tasavallan presidentin kanslian toteuttamasta striimistä kello 9.45 alkaen: https://presidentti.videosync.fi/live

Valmistuvien sotatieteiden kandidaattien määrät koulutusohjelmittain. Rajavartiolaitoksen palvelukseen valmistuvat kadetit koulutetaan samoissa koulutusohjelmissa. Rajavartiolaitoksen palvelukseen siirtyy valmistumisen jälkeen yhteensä 27 sotatieteiden kandidaattia.

Maavoimien koulutusohjelma    107
Ilmavoimien koulutusohjelma    15