Palvelut

Lainaus

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto on avoin yliopistokirjasto, jonne saa lainausoikeuden esittämällä voimassa olevan kuvallisen henkilöllisyystodistuksen sekä täyttämällä uuden lainaajan lomakkeen. Samalla asiakkaan tulee sitoutua noudattamaan Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston käyttösääntöjä sekä antaa suostumuksensa henkilötietojensa käsittelyyn ja tallentamiseen (EU:n yleinen tietosuoja-asetus 2016/679, art. 12–14). Uusi asiakas saa kirjastokorttinsa asiakaspalvelutiskiltä välittömästi. Puolustusvoimien asiakkaat voivat ladata lomakkeen ja lähettää virkasähköpostista kirjastolle.

Asiakas tarvitsee aina kirjastokorttinsa lainatakseen aineistoa asiakaspalvelutiskiltä tai itsepalveluautomaatilta. Kirjastokortin avulla on mahdollista myös kirjautua MPKK-Finnaan, jolloin lainojaan voi seurata ja uusia, tehdä varauksia lainassa oleviin teoksiin sekä tallentaa suosikkeja.

Lainoja on mahdollista palauttaa myös postitse asiakkaan omalla vastuulla.

Kirjaston ensimmäisen kerroksen Nova- ja yleiskokoelmat sekä venäjänkielinen Russica-kokoelma ovat lainattavissa normaalisti (laina-aika 4 viikkoa). Käsikirjoja sekä lehtiä ei lainata ulos.

Kirjaston toisen kerroksen kokoelmat ovat vain MPKK:n opiskelijoiden sekä Puolustusvoimien henkilökunnan käytössä. Julkisia opinnäytteitä on mahdollista tilata luettavaksi kirjaston tiloissa.

Tietopalvelu

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto on alansa ainoa sotatieteellinen yliopistokirjasto Suomessa, ja sen monipuolisista kokoelmista löytyy paljon ainutlaatuista materiaalia. Kokoelmien sekä henkilökunnan ammattitaidon avulla löydämme vastauksia kiperiinkin aihepiiriemme kysymyksiin. Yleisimmät meille esitetyt kysymykset koskevat yleensä Puolustusvoimia eri näkökulmista tai kotimaista ja kansainvälistä sotahistoriaa.

Olemme mukana myös Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa.

HUOM! Viime sotien aikaiseen henkilöhistoriaan liittyvissä kysymyksissä useimmiten oikea aloituspaikka on Kansallisarkisto, jossa säilytetään mm. kantakortteja ja joukko-osastojen sotapäiväkirjoja, joista suuri osa on digitoitu verkkoon. Tutustu myös aiheeseen liittyviin Sotapolku- ja Sotasampo-palveluihin.

Kaukopalvelu

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston kaukopalvelu lähettää painettuja aineistoja sekä kopioita artikkeleista muille koti- ja ulkomaisille kirjastoille sekä tietopalveluille. Kirjasto antaa kaukolainaan aineistoa Nova-, Russica- ja Yleiskokoelmista. Maanpuolustuskorkeakoulun opinnäytetyöt eivät ole lainattavissa.  Maanpuolustuskorkeakoulun julkisia ja julkaisuluvallisia opinnäytteitä on mahdollista lukea Doria-julkaisuarkiston kautta.

Lappeenrannan Maasotakoulun kirjaston aineistoa kaukolainataan tapauskohtaisesti. Aineisto on tarkoitettu ensisijaisesti Puolustusvoimien henkilökunnan käyttöön.

Kaukopalvelun hinnat on määritelty kirjaston palveluhinnastossa.

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto tilaa kirjoja muista kirjastoista vain MPKK:n opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Kaukopalvelun tiedustelut, tilaukset ja uusinnat: [email protected]

Lahjoitukset

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto ottaa vastaan lahjoituksia erittäin rajoitetusti. Lahjoitettavan aineiston tulee olla hyväkuntoista sekä kirjaston kokoelmaprofiiliin sopivaa kirjallisuutta tai lehtivuosikertoja, jota ei vielä kirjaston kokoelmista löydy. Lahjoittajan tulee lähettää etukäteen listaus tai kuvaus lahjoitettavaksi tarjotusta aineistosta tarkastusta ja tutustumista varten, joko postitse tai sähköpostitse.

Muut palvelut

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastossa on luku- ja työskentelytilaa sekä kopiointi-, skannaus- ja mikrokortinlukumahdollisuudet. Asiakkailla on mahdollisuus käyttää maksutonta WLAN-vierailijaverkkoa.

Kirjastossa on asiakaskoneita tiedonhakua ja työskentelyä varten. Asiakaskoneilta on mahdollista käyttää myös MPKK:n kirjaston hankkimia ulkomaisia sotatieteellisiä tietokantoja.

Santahamina-talon ensimmäisessä kerroksessa palvelee Café Korvike.