Venäjä-seminaari 2025

Maanpuolustuskorkeakoulu järjestää 7. vuosittaisen Venäjä-seminaarin 12.-13. helmikuuta 2025 Helsingissä Santahaminassa. Kansainvälisen seminaarin tavoitteena on lisätä keskustelua Venäjän sodasta Ukrainaa vastaan ja tuottaa uutta tietoa Venäjän sotilaspolitiikasta, sotilaallisesta ajattelusta ja voimasta.

Vuoden 2025 Venäjä-seminaarin teemana on Russia’s War against Ukraine – Trends and Lessons. Seminaarissa pureudutaan pitkittyneestä sodasta saatuihin oppeihin valtion, asevoimien ja sodan muodostamassa viitekehyksessä. Tapahtuman puheenvuoroissa tarkastellaan muun muassa Venäjän asemaa, suhteita ja resursseja, Venäjän sotilaallista ajattelua, strategiaa ja operaatiotaitoa sekä siviili-sotilassuhteita.

Venäjä-seminaari 2025 järjestetään yleisölle verkon välityksellä. Seminaaria voi seurata suorana tai jälkikäteen tallenteena Maanpuolustuskorkeakoulun Youtube-kanavalta. Tapahtuman työkieli on englanti.

Maanpuolustuskorkeakoulun vuosittain järjestämä Venäjä-seminaari on johtava Venäjän sotilasalan tutkimuksen foorumi. Tutkimukseen perustuvan tiedon esiintuomisen lisäksi seminaarin tarkoituksena on saattaa Venäjän sotilas- ja turvallisuuspolitiikkaan perehtyneitä suomalaisia ja kansainvälisiä tutkijoita yhteen ja edistää keskustelua Venäjä-tutkimukseen liittyen. Seminaarissa kerrytetty ajankohtainen tieto jalkautetaan opetukseen kaikille Maanpuolustuskorkeakoulun tutkintotasoille.

Näiltä sivuilta löydät: