Venäjä-seminaari 2024

Maanpuolustuskorkeakoulu järjesti 6. vuosittaisen Venäjä-seminaarin 14.-15. helmikuuta 2024 Helsingissä Santahaminassa. Kansainvälisen seminaarin tavoitteena oli lisätä keskustelua Venäjän sodasta Ukrainaa vastaan ja tuottaa uutta tietoa Venäjän sotilaspolitiikasta, sotilaallisesta ajattelusta ja voimasta.

Vuoden 2024 Venäjä-seminaarin teemana oli Russia's War Against Ukraine - Complexity of Contemporary Clausewitzian War. Seminaarissa pureuduttiin nykyaikaisen sodankäynnin monimutkaisuuteen laajasti valtion, asevoimien ja sodan välisten suhteiden kautta. Tapahtuman puheenvuoroissa tarkasteltiin muun muassa Venäjän strategisia ja poliittisia tavoitteita, sotilaallista ajattelua ja voimaa, sodankäynnin resursseja, asevoimien ja siviiliyhteiskunnan vuorovaikutusta sekä sotataitoa.

Venäjä-seminaari 2024 järjestettiin yleisölle verkon välityksellä. Seminaarin tallenne on katsottavissa jälkikäteen Maanpuolustuskorkeakoulun Youtube-kanavalta. Tapahtuman työkieli oli englanti.

Maanpuolustuskorkeakoulun vuosittain järjestämä Venäjä-seminaari on johtava Venäjän sotilasalan tutkimuksen foorumi. Tutkimukseen perustuvan tiedon esiintuomisen lisäksi seminaarin tarkoituksena on saattaa Venäjän sotilas- ja turvallisuuspolitiikkaan perehtyneitä suomalaisia ja kansainvälisiä tutkijoita yhteen ja edistää keskustelua Venäjä-tutkimukseen liittyen. Seminaarissa kerrytetty ajankohtainen tieto jalkautetaan opetukseen kaikille Maanpuolustuskorkeakoulun tutkintotasoille.

Venäjä-seminaari järjestetään seuraavan kerran 11.-13.2.2025.

Näiltä sivuilta löydät: