Laatu

Maanpuolustuskorkeakoulun laadunvarmistusjärjestelmä on korkeakoulun strategialähtöisen johtamisen ja kehittämisen apuväline. Sen tehtävänä on varmistaa strategiamme toteutuminen ja korkeakoulun kehittäminen strategian mukaisesti. Toimintamme laatu koostuu tavoitteiden saavuttamisesta ja lopputulosten laadusta, prosessien toimivuudesta sekä työyhteisön hyvinvoinnista. Tavoitteet toteutamme prosessien avulla.

Maanpuolustuskorkeakoulun laadunvarmistusjärjestelmä perustuu jatkuvan parantamisen periaatteeseen ja koko yliopistoyhteisön osallistamiseen. Toiminnan seurantaa ja kehittämistä tukee kattava palautejärjestelmä, jonka avulla keräämme tietoa niin opiskelijoiltamme, palkatulta henkilökunnaltamme kuin asiakkailtamme. Jokainen Maanpuolustuskorkeakoulussa opiskeleva ja työskentelevä saa palautetta toiminnastaan oman kehittymisensä tueksi. Toteutamme vuosittain myös kaikki korkeakoulun toimintayksiköt kattavan itsearvioinnin.

Maanpuolustuskorkeakoulun toiminnan laatu ja laadunvarmistusjärjestelmän toimivuus varmistetaan ulkopuolisilla arvioinneilla. Läpäisimme kesäkuussa 2023 Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) auditoinnin ja saimme laatuleiman, joka on voimassa kuusi vuotta. Maanpuolustuskorkeakoulun edelliset auditoinnit toteutettiin vuosina 2017 ja 2011. Riippumattomat asiantuntijat ovat arvioineet Maanpuolustuskorkeakoulun ainelaitosten tutkimustoiminnan vuosina 2020–2021 ja 2011–2014. Lisäksi jokainen Maanpuolustuskorkeakoulun opetusta antava yksikkö sekä tutkintoja johtavat tutkinto-osastot arvioidaan noin neljän vuoden välein.