STAFFEX24

STAFFEX24 (3.-13.6.2024) on Maanpuolustuskorkeakoulun ja Ruotsin maanpuolustusyliopiston (SEDU) järjestämä kahdenvälinen esikunta- ja johtamisharjoitus. Harjoitus toteutetaan sotaharjoituksena.

Harjoituksen tarkoituksena on kouluttaa osallistujia toimimaan monikansallisissa esikunnissa esikuntatehtävissä taktisella tasolla. Harjoituksen viitekehyksenä toimivat SuomiRuotsi-yhteistyö sekä NATO.

Harjoitukseen osallistuvat sotatieteiden sotatieteiden maisterikurssi 12, esiupseerikurssi 75 (EUK75), yleisesikuntaupseerikurssi 62 (YEK62), logistiikan toimialapäällikkökurssi sekä Merisotakoulu.

Harjoituksen johtaja, MPKK:n vararehtori, eversti Rainer Peltoniemi kertoo harjoituksen sisällöstä, ja toivottaa osallistujat tervetulleiksi:

Esiupseerikurssin opiskelija, kapteeni Anssi Venäläinen nauttii harjoituksen tarjoamasta kansainvälisestä oppimisympäristöstä:

Yleisesikuntaupseerikurssilla opiskelevalle kapteeni Aku Saarelaiselle harjoituksen parasta antia on työskentely ruotsalaisten kollegoiden kanssa:

Kapteeni Mikael Lindström Ruotsin puolustusvoimista toimi harjoituksessa tulenjohtopäällikkönä: