Tallenteet ja podcast-jaksot

Alta löydät aiempien vuosien Kybersotataidon seminaarien seminaaritallenteet sekä aihetta taustoittavat podcast-jaksot

Tallenteet

2023

Vuoden 2023 seminaarissa keskusteltiin sotilas-siviili-kyberoperaatiotaidosta ja Puolustusvoimien roolista kyberturvallisen Suomen rakentamisessa.

Puhujina seminaarissa olivat hybridivaikuttamisen asiantuntija Mika Hyytiäinen, professori Martti Lehto Jyväskylän yliopistosta, ylitarkastaja Sari Sarani Suojelupoliisista, professori Kimmo Halunen Oulun yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta sekä Kyberturvallisuuskeskuksen kyberpalveluiden kehitys -palvelukokonaisuuden johtaja Pekka Jokinen.

Seminaarin tallenteen voit katsoa Youtubessa: Kybersotataidon seminaari 2023 (youtube.com)

2021-2022

Vuosien 2021-2022 tallenteet löytyvät Moodlesta, sivusto on kaikille avoin, mutta edellyttää rekisteröitymistä: PVMoodle-sivusto

Podcast

Jaksot ovat kuunneltavissa Spotifyssa, Apple Podcasteissa ja muilla suosituimmilla podcast-alustoilla. Alta löydät jaksot ilmestymisjärjestyksessä sekä linkit jaksoihin.

02. Kyber

Jaksossa keskustellaan kyberturvallisuudesta ja sen tulevaisuudesta. Toimittaja Harri Vänskän vieraana Maanpuolustuskorkeakoulun tutkija ja väitöskirjaansa valmisteleva majuri Maria Keinonen.

Apple Podcast: Kuuntele tästä

46. Kuka puolustaa bitti-Suomea?

Jakson aiheena on Suomen kyberturvallisuus ja sen yhtenä osana Puolustusvoimien vastuulla oleva kyberpuolustus. Kybertoimintaympäristö on luonteeltaan täysin erilainen, kuin perinteinen fyysinen toimintaympäristö. Siinä missä fyysisessä toimintaympäristössä valtio vetää selvät rajat maastoon ja luo pelisäännöt siihen, kuka saa tuon rajan ylittää ja miten, kybertoimintaympäristössä tämä on paljon haastavampaa.

Miksi kyberturvallisuuden rakentamiseen tarvitaan koko yhteiskunta – niin viranomaiset, kaupalliset yritykset kuin kansalaisetkin? Mitä tarkoittaa viranomais-siviiliyhteistyö, mitä se mahdollistaa ja mitä rajoituksia sillä on? Entä miten kurotaan umpeen tekninen ja strateginen näkökulma kyberturvallisuuteen ja -puolustukseen?

Jaksossa keskustelemassa ovat väitöskirjatutkija, majuri Maria Keinonen sekä Oulun yliopiston ja Maanpuolustuskorkeakoulun yhteinen kyberturvallisuuden professori Kimmo Halunen.

59. Venäjän kybertoiminta 2000-luvulla

Miten Venäjän kyky käydä kybersotaa on kehittynyt 2000-luvulla ja miten tämä on näyttäytynyt Ukrainan sodassa?

Tässä jaksossa keskustellaan apulaissotilasprofessori majuri Juha Kukkolan uunituoreesta kyberaiheisesta teoksesta Suvereenit hiekkamadot – Venäjän kybertoiminta osana valtioiden välistä kamppailua 2000-luvulla. Jaksossa käsitellään myös kybersodankäyntiä yleisesti ja pohditaan, mitä voisimme Suomessa oppia muilta valtioilta. Juha Kukkolan kanssa aiheesta keskustelemassa on väitöskirjatutkija, majuri Maria Keinonen.