The Officer’s Path -podcast

Miltä näyttää upseerin ura kansainvälistyvässä toimintaympäristössä ja miten upseerit valmistautuvat tulevaisuuden vaatimuksiin? Maanpuolustuskorkeakoulun tuottamassa englanninkielisessä The Officer’s Path -podcastissa suomalaiset upseerit ja heidän kollegansa Naton liittolaismaista vertailevat koulutus- ja urapolkujaan ja pohtivat urakehityksen kansainvälisiä ulottuvuuksia.

Euroopan turvallisuusympäristön merkittävän muutoksen myötä Suomen asevelvollisuusjärjestelmä sekä suomalaisten ammattisotilaiden sotilaallisesti ja akateemisesti laadukas koulutus herättävät yhä laajempaa kiinnostusta myös kansainvälisesti. Neliosainen The Officer’s Path -podcast avaa, miten suomalainen upseerikoulutus eroaa muista maista ja tarjoaa kuuntelijoille katsauksen siihen, miten upseerien urapolut kehittyvät ja kansainvälistyvät yhä tiiviimmän yhteistyön myötä.

Sotatieteellisen tutkimuksen ohella laadukas ja ajanmukainen opetus eri tutkintotasoilla on keskeinen osa Maanpuolustuskorkeakoulun yhteiskunnallista tehtävää. Maanpuolustuskorkeakoulu on toistaiseksi ainoa eurooppalainen sotilasyliopisto, jossa voi suorittaa kaikki sotatieteiden tutkintotasot kandidaatista tohtoriksi.

Suomalainen upseerikoulutusjärjestelmä 2025 alkaen

Ohjelma on kuunneltavissa Maanpuolustuskorkeakoulun Sotataidon ytimessä -podcastin syötteessä Spotifyssa, Apple Podcastissa ja muilla suosituilla podcast-alustoilla.

Alta löydät sarjan jaksot ilmestymisjärjestyksessä.

2.10.2024

Life of a Cadet in Finland, Sweden and Norway

Sarjan ensimmäisessä jaksossa Maanpuolustuskorkeakoulun kadetti Juhani Juujärvi ja hänen kollegansa Ruotsista ja Norjasta vertailevat maiden kadettikoulujen eroja. Keskustelu avaa, mikä motivoi heitä hakeutumaan upseerin uralle ja millaisia odotuksia heillä on ammattia kohtaan. Miten kadettien arki ja koulutus eroavat toisistaan Pohjoismaissa?

Spotify: Kuuntele tästä

What Does It Take to Become a Master of Military Sciences?

Sarjan toisessa jaksossa yliluutnantit Jori Tyni ja Jaakko Vilander keskustelevat siitä, millaisia uusia näkymiä sotatieteiden maisteriksi valmistuminen antaa tulevalle uralle. Lisäksi upseerit jakavat kokemuksiaan kansainvälisestä toimintaympäristöstä ja pohtivat, miten suomalaisten ja liittolaismaiden upseerien urapolut eroavat toisistaan ja millaisia mahdollisuuksia Suomen tuore Nato-jäsenyys tarjoaa heille tulevaisuudessa.

Spotify: Kuuntele tästä

Crafting a Future as a General Staff Officer

Sarjan kolmannessa jaksossa kapteeniluutnantti Ilkka Soininen ja alankomaalainen everstiluutnantti Ruud Statucki keskustelevat siitä, millaisten urapolkujen kautta he molemmat päätyivät opiskelemaan yleisesikuntaupseerikurssille Osloon. Lisäksi he tarkastelevat Suomen ja Alankomaiden upseerikoulutuksessa olevia eroja ja pohtivat, mitä eri maissa ja sotilaskulttuureissa toimiminen vaatii nykypäivän upseereilta.

Julkaistaan 9.10.2024

The Internationalization of Officers’ Careers

Sarjan päätösjaksossa everstiluutnantti Marko Palokangas, eversti Petteri Kajanmaa ja ruotsalainen kommodori Kalevi Wikström tarkastelevat upseerin uran kansainvälistymistä omien kokemustensa kautta. He keskustelevat myös Suomen ja Ruotsin yhteistyön merkityksestä sekä siitä, miten maiden jäsenyys Natossa ja Euroopan turvallisuusympäristön muutos vaikuttavat upseerien osaamisvaatimuksiin.

Julkaistaan 16.10.2024