Ryssland-seminariet ordnas igen den 14-15 februari 2024

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 28.11.2023 13.14
Pressmeddelande

Försvarshögskolan arrangerar det sjätte årliga Ryssland-seminariet 14-15 februari 2024 i Sandhamn i Helsingfors. Syftet med det internationella seminariet är att bidra till ökad diskussion om Rysslands krig mot Ukraina och generera ny kunskap om Rysslands militärpolitik, militära tänkandet och militära makt.

Temat för Ryssland-seminariet 2024 är Russia's War against Ukraine - Complexity of contemporary Clausewitzian war. Seminariet fördjupar sig i krigföringens komplexitet på ett övergripande sätt genom att fokusera på relationerna mellan staten, de väpnade styrkorna och kriget. Under seminariets anföranden granskas bl.a. Rysslands intressen och politik, det militära tänkandet och militära makt, krigföringens resurser, förhållandena mellan militären och det civila samhället och krigskonsten.

Ryssland-seminariet 2024 arrangeras för allmänheten via webben. Ett detaljerat program och uppgifter om talarna publiceras på seminariets webbsida närmare tidpunkten för seminariet. Evenemangets språk är engelska.

Vi ber er förbereda er på och delta i diskussionen om Rysslands nutid och framtid. Ytterligare uppgifter ger forskningsassistent Oona-Maaria Hyppölä ([email protected]).

Mannerheim-stiftelsen stöder seminariets arrangemang.