Doktorsdisputation om tidens betydelse i operationstekniken

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 3.4.2017 15.29 | Publicerad på svenska 12.4.2017 kl. 15.43
Pressmeddelande

Major Jan Hanskas doktorsavhandling granskas offentligt vid Försvarshögskolan fredagen den 21.4.2017. Disputationen som hör till forskningsområdet operationsteknik och taktik ordnas i auditorium Martola vid Försvarshögskolan i Sandhamn med början kl. 10.00.

Som kustos fungerar docenten vid institutionen för krigskonst vid Försvarshögskolan, generalstabsöverstelöjtnant i avsked, Jari Rantapelkonen, och som opponent docenten vid institutionen för krigskonst vid Försvarshögskolan, generalstabsöverste i avsked Pasi Kesseli.

Doktorsavhandlingens titel lyder: "Times of War and War over Time – The roles time and timing play in operational art and its development according to the texts of renowned theorists and practitioners." I forskningsarbetet granskas tidens betydelse inom operationstekniken utgående från teoretikers och kommendörers texter under hela krigskonstens utvecklingsperiod. Enligt undersökningen beror sättet på vilket man inom krigskonstens olika utvecklingsskeden har förhållit sig till tiden både på vilka syften krigföringen har haft och i vilket skede av den samhälleliga utvecklingen som den krigförande staten befinner sig. Detta innebär att t.ex. ett agrart samhälle kännetecknas av ett cykliskt tidsbegrepp som är knutet till dagar, nätter, månvarv och årstider.

Ur militärt perspektiv är det viktigt att hitta rätt tidpunkt för att agera. Det industrialiserade samhället började mäta tiden och strävade efter att prestera så mycket som möjligt inom en given tidsenhet. Informationssamhället har å sin sida möjlighet att, tack vare truppernas förbättrade mobilitet, effektivare ledningssystem och förmåga till fjärrverkan, allt mer mångsidigt manipulera tiden. Samtidigt har operationsteknikens potentiella hastighet stigit till en nivå där människans sinne inte längre kan kontrollera den. Därför måste man vid behov kunna sänka krigföringshastigheten och hitta en rytm som lämpar sig för den egna verksamheten. Den proportionella fördel som uppnås genom effektivare verksamhet minskar och inom operationstekniken betonas förmågan att hitta det optimala ögonblicket att agera. Därigenom skaffar man sig själv fördelar i förhållande till motståndaren genom att bryta dennes rytm. Tiden i sig har ingen betydelse om den inte är knuten till saker som man kan göra eller få till stånd inom en viss tid. Rum, tid och kraft är faktorer som är knutna till varandra och kärnan i operationstekniken ligger i att styra de inbördes förhållandena mellan dessa. Den största tidsvinsten uppnås effektivare genom intellekt och överraskning än genom snabbhet.

Även inom operationstekniken är brådska kvalitetens fiende och man bör sträva efter att kunna kontrollera tiden

En av kommendörernas mest kritiska uppgifter är att sålla fram kunskap ur information. Traditionellt har aktiva, viljestarka och energiska kommendörer varit framgångsrika på stridsfälten men i nutida stridslägen bör dessa egenskaper kombineras med intuition, fantasi, flexibilitet i tanke och handling samt förmåga att utstå osäkerhet. Vi befinner oss i övergången från informationssamhället till ett nätverks- och robotsamhälle och i detta övergångsskede är det viktigt att utveckla nya sätt och metoder för att kontrollera tiden. Inom operationstekniken är det viktigt att kunna handla utan brådska, men i rätt ögonblick för att kunna tidsinställa operationerna enligt den rytm som passar en själv. Eftersom en stor del av tidsbegreppet består av att manipulera tiden enligt situationen och beroende på vilka målsättningar man har, finns det inom operationstekniken inte något enda rätt sätt att förstå tidsbegreppet. Det är viktigt att både kunna utnyttja varje sekund till sin egen fördel och dra nytta av den potential som ligger i att hitta det optimala ögonblicket, samt att aktivt sträva efter att skapa flera sådana ögonblick.

Doktorsavhandlingen kan laddas ner och läsas i elektronisk form via Försvarshögskolans publikationsarkiv Doria.

Major Jan Hanska utexaminerades som officer från Försvarshögskolan år 2001 och tog generalstabsofficersexamen 2013. Under hela sin karriär har han tjänstgjort i olika uppgifter vid försvarsmakten. För tillfället fungerar han som specialforskare vid doktrinavdelningen vid Försvarsmaktens forskningsanstalt. Han disputerade för doktorsgraden i samhällsvetenskaper vid Tammerfors universitet 2010 med internationell politik som huvudämne och fungerar nu som docent i internationella relationer och militära vetenskaper vid Lapplands universitet.

Välkommen till doktorsdisputationen

Det är fritt inträde till doktorsdisputationen. Disputationens språk är finska. Eftersom disputationen ordnas på militärt område, ombeds deltagarna anmäla sig senast måndagen den 17.4.2017 på adressen www.lyyti.in/vaitos_hanska.

Tilläggsuppgifter

Om forskningen: Jan Hanska, tfn 0405756054 eller [email protected]

Allmänna arrangemang och information, informatör Henna Ristikangas, tfn 0299 530 121 eller [email protected]