Disputation om Finlands luftbevakning 1930 - 1942

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 16.12.2016 9.00
Pressmeddelande

Kapten Jussi Pajunens doktorsavhandling granskas offentligt vid Försvarshögskolan fredagen den 20.1.2017. Disputationen, som hör till forskningsområdet krigshistoria, ordnas i Sandhamnshusets auditorium (Sandhamnsvägen 2) vid Försvarshögskolan, och börjar klockan 10.00.

Som kustos fungerar FD Mikko Karjalainen, docent i Finlands krigshistoria vid Försvarshögskolan och som opponent FD, överste Petteri Jouko, docent i operationsteknik och taktik vid Försvarshögskolan.

Doktorsavhandlingen har titeln "Ilmatähystyspalveluksesta alueelliseen ilmavalvontaan – Suomen ilmavalvonnan kehittäminen 1930–1942" och behandlar hur Finlands luftbevakning utvecklades under åren 1930 - 1942. Forskningens tyngdpunkt ligger på luftbevakningens och dess samverkans utvecklingsskeden och bakgrundsfaktorer. Forskningen påvisar att hot från luften, tillgängliga resurser, förändringar i flygvapnets insatsprinciper och samarbetsparternas behov var faktorer som bidrog till luftbevakningens utveckling.

Av forskningen framgår att den i ett flertal tidigare forskningsarbeten framförda tolkningen av motsatsförhållandet mellan douhetism och defensivt luftförsvar i 1930-talets Finland inte håller utan att motsatsförhållandet snarare uppstår mellan de offensiva och defensiva skolorna inom luftförsvaret. Forskningsresultaten påvisar att Finlands luftbevakning inte var improviserad utan utvecklades förhållandevis systematiskt. Genom att värva luftbevakningens personal, i huvudsak lottor, från områden nära deras krigstida förläggningsplats kunde utbildningen vara flexibel och grundberedskapen inför överraskningsanfall hållas på hög nivå. Av forskningsresultaten framgår att såväl anfallskriget och kraven på övervakning av erövrade området som förskjutningen av luftbevakningens tyngdpunkt till att stöda jaktplanen i slutet av 1942 ledde till att den lokala luftbevakningen kördes ner.

Doktorsavhandlingen kan laddas ned i elektronisk form från Försvarshögskolans publikationsarkiv Doria.

Kapten Jussi Pajunen avlade magisterexamen i militärvetenskaper vid Försvarshögskolan år 2008. Han har tjänstgjort vid Lapplands luftvärnsregemente och Markstridsskolan. År 2014 tjänstgjorde han inom UNIFIL-operationen i Libanon. Vid Försvarshögskolan har han tjänstgjort sedan 2015, först som forskarofficer och för tillfället som lärare i krigshistoria. Pajunen påbörjade år 2008 doktorsprogrammet som leder till doktorsexamen i militärvetenskaper.

Välkommen till doktorsdisputationen

Det är fritt inträde till doktorsdisputationen. Eftersom disputationen hålls inom ett militärområde, ombeds deltagarna att anmäla sig på förhand, senast fredagen den 13.1.2017 på adressen http://www.lyyti.in/pajunen

Vid porten till Sandhamn måste besökare uppvisa ett officiellt identitetsbevis försett med fotografi (utfärdat av polisen) eller pass.

Tilläggsuppgifter

Gällande forskningen: Jussi Pajunen, tfn 050 575 6025 eller [email protected]

Allmänna arrangemang och information, informatör Henna Ristikangas, tfn 0299 530 121 eller [email protected]