Hoppa till innehåll

Finlands och Sveriges försvarshögskolors gemensamma övning STAFFEX24 har avslutats

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 14.6.2024 9.01
Pressmeddelande

Försvarshögskolan i Finland arrangerade tillsammans med Försvarshögskolan i Sverige den gemensamma övningen STAFFEX24 under perioden 3.6 - 13.6.2024.

Övningen STAFFEX24 var en fortsättning på Försvarshögskolans årliga Stabs- och ledningsövning (EJH), men den första i sitt slag i internationell utformning. Totalt deltog över 700 personer från både Finland och Sverige i övningen som ägde rum på sex olika ställen.

Den centrala målsättningen med övningen var att utbilda deltagarna att fungera i kommendörs- och stabsuppgifter på taktisk nivå. Som referensram för övningen fungerade det finsk-svenska försvarssamarbetet och till viss del även Nato. Som övningsledare fungerade Försvarshögskolans prorektor, överste Rainer Peltoniemi. Han berättar att övningen STAFFEX24 förlöpte enligt plan och att de uppställda inlärningsmålen uppnåddes.

”I år låg tyngdpunkten på funktioner på taktisk nivå inom ramen för storskaligt krig. Vi uppnådde speciellt bra resultat inom verkställandet av gemensamma operationer. Studerandena var ytterst motiverade och hade god förmåga att lära sig nya saker. Att båda länderna nu är medlemmar i Nato har tillfört ett nytt element i den gemensamma verksamheten”, sammanfattar Peltoniemi.

Samarbetet mellan Finland och Sverige i centrum för övningen

Internationellt samarbete stod stabilt i centrum för övningen och deltagarna från de båda högskolorna har varit mycket nöjda med verksamheten. Övningen hölls i huvudsak på engelska, vilket tryggade alla deltagare likställda möjligheter att lära sig. Chefen för delegationen från Försvarshögskolan i Sverige, överste Anders Palmgren, ger övningen beröm för att den har förlöpt smidigt och inte låtit sig påverkas av ens små kulturella skillnader.

”Samarbetet med Försvarshögskolan i Finland har förlöpt klanderfritt. Både Finland och Sverige har en tydlig vision för sitt eget nationella försvar. Vi har således många gemensamma synsätt, vilket har varit viktigt för övningen”, berättar Palmgren.

Överste i avsked, Matti Lampinen, fungerade som mentor under övningen, och även han är nöjd med den gemensamma övningens förlopp:

”Det bästa sättet att genomföra internationellt samarbete är just sådana här övningar. Man kan alltid delta i möten, men att i en och en halv vecka personligen delta i en gemensam övning är lärorikt på ett helt annat sätt.”

I slutet av övningen hölls en ceremoni där studerande som utmärkt sig inom kommendörsegenskaper premierades. Vid ceremonin premierades också överste Anders Palmgren och överstelöjtnant Magnus Bodén från Försvarshögskolan i Sverige för ett flerårigt och framgångsrikt övningssamarbete.

Perttu Trontti, Palmgren, Bodén och Peltoniemi vid ceremonin.

Även om övningen precis har avslutats riktar båda de deltagande länderna redan blicken mot framtiden. Övningsledarna har en klar bild av i vilken riktning verksamheten ska styras framöver.

”Nästa år kommer tyngdpunkten att ligga på operativa funktioner på försvarsgrens- och komponentnivå. Vi kommer att kunna dra nytta av iakttagelser och lärdomar från övningen, på både taktisk och operativ nivå, när vi planerar inför framtiden”, avslutar Peltoniemi.

Kolla upp hur deltagarna tycker om övningen på: STAFFEX24 - Maanpuolustuskorkeakoulu - National Defence University