Jääkäriprikaatin taisteluharjoitus PUUKKO 20 Sodankylä–Pokka–Tieva alueella

Jääkäriprikaati
Julkaisuajankohta 16.11.2020 7.37
Kuusi varusmiestä etenee juosten metsässä, lunta tuiskuttaa sakeasti.

Jääkäriprikaatin taisteluharjoitus PUUKKO 20 järjestetään Sodankylä–Pokka–Tieva alueella 26.11.–4.12.2020. Harjoituksen tavoitteena on kehittää varusmiesten, reserviläisten ja henkilökunnan osaamista taistelutekniikassa ja -taktiikassa sekä aselajien välisessä yhteistoiminnassa, erityisesti ilmatorjunnan ja jalkaväkijoukkojen kesken Pohjois-Suomen alueella. Harjoitus on myös joulukuussa kotiutuvien varusmiesten loppuharjoitus, joka harjoittaa ja testaa joukon taistelukestävyyttä sekä huolto- ja logistiikkaketjua Lapin vaativissa olosuhteissa.

Harjoitukseen osallistuu joukkoja Jääkäriprikaatista, Kainuun prikaatista, Lapin lennostosta, Maanpuolustuskorkeakoulusta, Ilmasotakoulusta, Puolustusvoimien logistiikkalaitoksesta, Puolustusvoimien johtamisjärjestelmäkeskuksesta ja Sotilaslääketieteen keskuksesta sekä reserviläisiä. Harjoitusjoukkojen kokonaisvahvuus on noin 1 170 henkilöä ja 320 ajoneuvoa.
Harjoituksen johtaa Jääkäriprikaatin komentaja, eversti Sami-Antti Takamaa.

Eversti Sami-Antti Takamaa toivottaa harjoitusjoukot tervetulleiksi PUUKKO 20 -taisteluharjoitukseen Lappiin:
 ”Jääkäriprikaati ”Pohjoisen Puolustaja” harjoittelee viime vuoden tapaan omien alueiden ulkopuolella. Viime vuonna olimme Ivalon seudulla ja nyt Pokka-Tieva alueella. Koko Suomea puolustetaan. Meille on tärkeä harjoitella sellaisilla alueilla, jotka eivät ole liian tuttuja - tämä haastaa etenkin meidät ammattisotilaat.
PUUKKO 20 -taisteluharjoitus on saapumiserälle 2/20 niin sanottu loppusota. Harjoitus on samalla myös Jääkäriprikaatin kuluvan vuoden suurin harjoitus, jossa noin puolet osallistujista on reserviläisiä. Reserviläisten osallistuminen harjoitukseen on erityisen tärkeää reservin valmiuden ylläpidon kannalta. Harjoituksen kulku on rakennettu nousujohteiseksi ja sen ytimessä on perusyksikön taistelut osana kokonaisuutta. Harjoituksia järjestetään, että niissä opitaan, vaikka lähtötaso olisikin hyvä. Kaksipuoleisen taistelun simulaattorilla (KASI) saamme hyvän analysoidun palautteen, kuinka taistelu onnistui ja mitä voimme siitä oppia ollaksemme parempia seuraavalla kerralla.
Vaikka näyttää, että talvi on tulossa vähän jälkijunassa, niin harjoituksessa mitataan joukkojen suorituskyky Lapin vaativissa olosuhteissa. Nyt näyttää, että lumi ei tule olemaan pääosissa, mutta vähäinen valoisa aika tuo oman mausteensa joukkojen toimintaan. Uskon, että tässä ei tule olemaan haasteita, koska joukot ovat koulutettu näihin arktisiin olosuhteisiin.
Palvelusturvallisuus on kaikkien asia. Mikäli kaikki noudatamme annettuja ohjeistuksia, ei tämän suhteen ole ongelmia. Suhtaudumme koronaan todella vakavasti ja siksi koronan torjunta on erityistarkastelun alla koko harjoituksen aikana. Pidetään ”kuplat” tiiviinä ja ne, jotka joutuvat liikkumaan kuplien välillä noudattavat annettuja maski- ja turvaväliohjeistuksia.
Koska harjoittelemme omien alueiden ulkopuolella, on tärkeä pitää paikat siisteinä. Sattuneet vahingot ilmoitetaan ja korjataan, joko harjoituksen aikana tai sen jälkeen.
Asevelvolliset ja palkattu henkilöstö, valmiuden ylläpito on Jääkäriprikaatin tärkein tehtävä ja PUUKKO 20 -taisteluharjoitus tukee tätä päätavoitetta. Tulen harjoituksen johtajana seuraamaan tiiviisti taistelujen etenemistä niin etulinjassa kuin tukevissa joukoissa.”

Erityisjärjestelyitä PUUKKO 20 -taisteluharjoituksessa COVID-19-viruksen leviämisen ehkäisemiseksi

Puolustusvoimille on tärkeää harjoitella ja pitää yllä valmiutta kaikissa tilanteissa. Varusmiesten, reserviläisten ja henkilökunnan turvallisen harjoittelun takaamiseksi PUUKKO20 -taisteluharjoituksen suunnittelussa ja toimeenpanossa huomioidaan voimassa olevat rajoitukset ja toimenpiteet koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

• Sairaana ei saa osallistua harjoitukseen!
  • Henkilöt, jotka ovat matkustaneet harjoitusta edeltävien 14 päivän aikana matkustusrajoitusalueille eivät saa osallistua harjoitukseen
  • Harjoitukseen ilmoittautumisen yhteydessä jokaisen reserviläisen terveydentila varmistetaan ja oirehtivat voidaan poistaa harjoituksesta ilman muiden altistumista
  • Turvavälien, käsihygienian ja maskien käyttö opastetaan reserviläisille ilmoittautumisen yhteydessä
  • Kasvomaskeja on varattu riittävästi koko harjoitusjoukolle
  • Varusmiehet ja reserviläiset eivät toimi samassa osastossa
  • Harjoitusjoukko jaetaan pieniin osastoihin, jotka majoittuvat, ruokailevat ja harjoittelevat toisista erillään niin, etteivät osastot ole toistensa kanssa tekemisissä tai sekoitu
  • Harjoituksen puhutteluissa on varattu aikaa turvavälien, käsihygienian ja maskien käytön opastamiseen
  • Sisätiloissa henkilöstö jaetaan pieniin erillisosastoihin, joissa pidetään turvavälit ja käytetään kasvomaskia
  • Käsien pesu ja desinfiointi mahdollistetaan erityisesti ruokailun ja majoituksen yhteydessä.

Harjoitusta voi seurata sosiaalisen median kanavilla:
#PUUKKO20
Facebook.com/JaakariPR