Maanpuolustuskorkeakoulu mukana Itämeren alueen turvallisuusseminaarissa

Julkaisuajankohta 10.12.2020 14.11
Kuvassa sotilasprofessori, everstiluutnantti Marko Palokangas. Kuva on kuvattu ulkona.
Sotilasprofessori, everstiluutnantti Marko Palokangas oli yksi MPKK:n edustaja Itämeren alueen turvallisuusseminaarissa.

Maanpuolustuskorkeakoulu oli mukana järjestämässä kolmen päivän mittaista Itämeren alueen strategian ja turvallisuuspolitiikan seminaaria, joka päättyy tänään.

Maanpuolustuskorkeakoulu järjesti yhdessä Ruotsin Förvarshögskolanin, Baltic Defence Collegen ja Latvian puolustusministeriön kanssa webinaarimuotoisen Strategy and Security Policy in the Baltic Sea region -työpajan 8.–10.12.2020. Työpajan tarkoituksena oli tarkastella Itämeren alueen maiden välistä yhteistoimintaa, arvioida vallitsevaa turvallisuustilannetta eri näkökulmista ja kehittää osallistujien strategista ajattelua. Webinaariin osallistui edustajia ja asiantuntijoita Suomen lisäksi Ruotsista, Virosta, Liettuasta, Latviasta, Puolasta ja Yhdysvalloista.

Suomesta tilaisuuteen osallistui kymmenen asiantuntijaa, tutkijaa ja Maanpuolustuskorkeakoulun upseeria. Muun muassa sotilasprofessori Marko Palokangas, apulaisprofessori Katri Pynnöniemi ja erikoistutkija Matti Puranen pitivät alustukset omista tutkimusaiheistaan ja osallistuivat asiantuntijoina aktiivisesti muiden Maanpuolustuskorkeakoulun edustajien kanssa työpajan keskusteluihin.