Perinnepäivä juhlistaa Kadettikoulun pitkää historiaa

Julkaisuajankohta 19.3.2021 13.21
Kadettikoulun lippu itsenäisen Suomen kadettikoulun 100-vuotisjuhlaparaatissa.

Kadettikoulu on yksi Maanpuolustuskorkeakoulun tutkinto-osastoista. Siellä opiskelevat kadetit valmistuvat kolmen vuoden opintojen jälkeen luutnanteiksi, suoritettuaan sotatieteiden kandidaatin tutkinnon. Noin viiden vuoden työelämävaiheen jälkeen upseerit palaavat Maanpuolustuskorkeakoululle opiskelemaan sotatieteiden maistereiksi.

Kadettikoulun perinnepäivää juhlitaan 20.3.2021. Perinnepäivän juuret ovat vuodessa 1779, jolloin kuningas Kustaa III hyväksyi eversti Yrjö Maunu Sprengtportenin kirjeitse 20.3. lähettämän esityksen Haapaniemen Sotakoulun perustamisesta. Luku 1779 löytyy Kadettikoulun lipun ylänurkasta, jossa se muistuttaa koulun pitkästä historiasta. Lipun muissa kulmissa olevat vuosiluvut kertovat, kuinka Haminan Kenttämittauskoulu perustettiin vuonna 1812, Haminan Kadettikoulu vuonna 1819, ja kuinka itsenäisen Suomen Kadettikoulu on kouluttanut kadetteja jo vuodesta 1919. Sen 100-vuotista taivalta juhlittiinkin toissa vuonna.

Yrjö Maunu Sprengtporten, Haapaniemen sotakoulun perustaja
Haapaniemen sotakoulun muistomerkki

Tavallisesti perinnepäivän vietto aloitetaan nuorimman kadettikurssin kadettilupauksen antamisella Sankariaulassa. Lupauksen myötä kadetit liittyvät osaksi kadettikunnan pitkää jatkumoa ja sitoutuvat upseerin arvomaailmaan. Perinnepäivän ohjelmaan kuuluvat myös yhdessä kutsuvieraiden kanssa järjestettävä maakunta-aamiainen ja Kadettikoulun paraatikatselmus. Päivän kruunaa illalla järjestettävä Sarkajuhla, jossa kadettilupauksen tehneet kadetit pääsevät esiintymään ensi kertaa kadetin m/22-juhlapuvussa. Juhlan nimi on peräisin 1920-luvulta, jolloin nuorin kurssi sai lupauksen annettuaan vaihtaa sarkapukunsa diagonaalikankaisiin asetakkeihin. Se tunnettiinkin alun perin Diagonaalijuhlana, josta sen nimi vaihtui Sarkatanssiaisten kautta Sarkajuhlaksi.

Koronatilanteen vuoksi juhlallisuuksia ei tänäkään vuonna voida järjestää juuri perinnepäivänä, vaan Kadettilupaus ja Sarkajuhla jäävät odottamaan parempia olosuhteita noin 180-henkisen kadettikurssin kokoamiselle.

Kadetit viettävät suuren osan ajastaan kampuksella
Kadetit ampumaharjoituksessa Vuosangassa

108. kadettikurssi ja 91. merikadettikurssi aloittavat opintiensä ensi syyskuussa. Yhteishaku alkoi 17.3. ja valintakoe järjestetään 17.-21.5. Yhteishausta ja kadettien elämästä voi lukea lisää Maanpuolustuskorkeakoulun verkkosivuilta ja sosiaalisen median kanavilta.

Cooperin testi kuuluu kadettikoulun hakuprosessiin