Suomen EUBG 2020 valmiusvuoro on päättynyt

Julkaisuajankohta 11.1.2021 9.01
Kuva EUBG:n purkutilaisuudesta - kahdeksan reserviläistä istuu selin kameraan ja kuuntelee prikaatin komentajan puhuttelua.

Suomen puolivuotinen valmiusaika Euroopan Unionin taisteluosastossa (European Battle Groups, EUBG) päättyi 31. joulukuuta 2020. Kyseessä on seitsemäs kerta, kun Suomi on osallistunut EU:n taisteluosastoihin.

EU:n taisteluosastot perustettiin vuonna 2005. Vuodesta 2007 alkaen Euroopan unionilla on ollut vuosittain valmiudessa yhtäaikaisesti kaksi taisteluosastoa. Kunkin taisteluosaston puolivuotista valmiusvuoroa edeltää perusteellinen koulutus- ja valmistelujakso.

Suomi osallistui Saksan johtamaan taisteluosastoon 1. heinäkuuta 2020 alkaen panssaritiedusteluosastolla ja sen osana toimineella minilennokkiryhmällä, sekä esikuntaupseereilla ja huollon kansallisella tukielementillä. Suomen asettaman joukon vahvuus oli noin 80 henkeä. Suomen ja Saksan lisäksi taisteluosasto koostui Ruotsin, Irlannin, Itävallan, Tšekin, Kroatian, Latvian ja Alankomaiden joukoista.

Pääosan Suomalaisen osaston joukosta muodostivat valmiussitoumuksen allekirjoittaneet reserviläiset. Joukon koulutti kevään 2020 aikana Porin prikaatin Kriisinhallintakeskus Säkylässä ja joukko testattiin koronatilanteen vuoksi poikkeuksellisesti kotimaan evaluointiharjoituksella maaliskuussa 2020.

Valmiusaikansa 1.7.–31.12.2020 ajan Suomen EUBG osasto oli nopeassa viiden vuorokauden lähtövalmiudessa, mutta vuonna 2020 joukkoja ei ole käytetty kansainvälisissä tehtävissä.

Valmiusvuoroon osallistumisella tavoitteellaan puolustusvoimien kriisinhallintatehtävien edellyttämää sotilaallisen suorituskyvyn kehittämistä, ylläpitoa ja yhteensopivuutta sekä tuetaan etenkin reserviläisten osaamisen kehittämistä. Osallistumista hyödynnetään edelleen kansallisen puolustuksen kehittämiseen ja kotimaiseen viranomaisyhteistyöhön.