FINCENT saa uuden johtajan

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 14.12.2023 12.42
Eversti Esapekka Vehkaoja

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT saa uuden johtajan, kun eversti Esapekka Vehkaoja aloittaa tehtävässä 21. joulukuuta 2023. Vehkaoja toimii tällä hetkellä keskuksen kehittämissektorin johtajana.

Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen tarkoituksena on tuottaa ja järjestää sotilaallisen kriisinhallinnan kursseja useille kansainvälisille yhteistyökumppaneille. Keskuksen tehtäviin kuuluu myös Naton koulutusratkaisujen kehittäminen, jota se on tehnyt jo kauan ennen Suomen täysjäsenyyttä puolustusliitossa. Eversti Vehkaojan mukaan tuore Nato-jäsenyys vaikuttaa kuitenkin osaltaan keskuksen toimintaan.

”FINCENT on vuodesta 2015 ollut Natolle yksi puolustusratkaisujen kehittäjä nimenomaan sotilaalliseen kriisinhallintaan liittyen. Tätä on tehty jo pitkään Naton kumppanimaana, eikä nykyinen Nato-jäsenyys muuta asiaa. Toki joudumme Nato-jäsenyyden seurausvaikutuksia ottamaan jatkossa kurssitoiminnassa enemmän huomioon”, Vehkaoja kertoo ja jatkaa: ”Tämä keskushan on vuodesta 1969 lähtien antanut kriisinhallintakoulutusta Suomessa ensimmäisenä YK:n koulutuskeskuksena, eli perinteet ovat pitkät. Toiminnassa ei kovin suuria ja merkittäviä muutoksia tule tapahtumaan, mutta pientä hienosäätöä on varmasti luvassa, koska pitkien perinteiden päälle on hyvä rakentaa myös tulevaisuutta”, Vehkaoja avaa.

Luoko uusi johtaja tavoitteita keskukselle, vai toisin päin? Vehkaojan mukaan henkilökohtaiset tavoitteet kulkevat käsi kädessä keskuksen tavoitteiden kanssa. Odotukset puolestaan liittyvät hyviksi todettujen ratkaisujen jatkamiseen.

”Keskuksella on laaja yhteistoimintakenttä. Odotukseni kohdistuvat pitkälti siihen, että pystyisimme jatkossakin omalla korkealaatuisella henkilöstöllämme tuottamaan korkealaatuisia koulutusratkaisuja ja kurssitarjontaa kaikille yhteistyötahoille, joita Naton lisäksi ovat esimerkiksi YK, EU, Nordefco, Afrikan unioni ja niin edelleen”, Vehkaoja kertoo.

Johtajan vaihtotilaisuus järjestetään 21. joulukuuta. Tilaisuudessa everstiluutnantti Niclas von Bonsdorff luovuttaa tehtävänsä eversti Esapekka Vehkaojalle. Von Bonsdorff on toiminut Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen johtajana toukokuusta 2021.