Katso miten vuosien 1919 ja 2019 kadettikurssit eroavat toisistaan

Julkaisuajankohta 31.1.2019 19.47
Kolumni

Kadettikoulutus on sadan vuoden aikana käynyt läpi isoja muutoksia. Samalla kun opiskelupaikka ja oppiaineet ovat vaihtuneet, myös kadettikurssien opiskelijoissa on tapahtunut muutoksia.

Tyypillinen kadetti vuonna 1919

• parikymppinen
  • varakkaasta suvusta, jopa aatelinen
  • oli kokenut Suomen sisällissodan
  • opiskeli 1,5 vuotta Kadettikoulussa
  • maksoi koulutuksestaan
  • ruotsinkielinen
  • majoittui Kadettikoulun tiloissa Arkadianmäellä, Helsingin keskustassa
  • sai koulutusta mm. vanhemmilta upseereilta, jotka olivat taistelleen ensimmäisessä maailmansodassa

Tyypillinen kadetti vuonna 2019

• 23-vuotias
  • ylioppilas
  • opiskelee kolme vuotta Kadettikoulussa, joka on osa Maanpuolustuskorkeakoulu
  • suorittanut 12 kuukauden varusmieskoulutuksen johtajatehtävissä
  • opiskelee ilmaiseksi ja saa päivärahaa
  • on äidinkieleltään suomenkielinen
  • majoittuu Santahaminan saarella ja käy vähintään viikonloppuisin kotonaan
  • saa opetusta sekä vanhemmilta upseereilta sekä professoreilta, sotilasprofessoreita että ulkopuolisilta luennoitsijoilta
  • tutustuu kansainvälisyyteen ja kansainväliseen yhteistyöhön jo opintojen aikana

Majoitus

Vuonna 1919 asuintilat Arkadiassa olivat hyvin ahtaat, ja tupaan mahtui kymmeniä kadetteja. Nykyään kadetit asuvat mukavasti kahden hengen tuvissa.

Oppiaineet

Vuonna 1919 kadeteille opetettiin muun muassa linnoitusoppia ja ratsastusta. Sata vuotta myöhemmin oppitunneilla voidaan käsitellä vaikkapa sotilaspedagogiikkaa ja sotataloutta.

Kaikille kadeteille asetetaan samat vaatimukset

Ensimmäiseltä kadettikurssilta valmistui yhteensä 56 upseeria, joista kaikki olivat miehiä. Vuonna 2018 Maanpuolustuskorkeakouluun haki 600 miestä ja 65 naista. Noin 160 henkilöä aloittaa kadetin opinnot vuosittain. Vaatimukset valintakokeessa ja opintojen aikana ovat samat kaikille kadeteille.

Kirjoituskoneesta tietokoneeseen

Kirjoituskone on vaihtunut kadeteilla henkilökohtaisiin läppäreihin.

Perinteet

Vuosijuhlat ja perinteet säilyvät edelleen.

Muut tapahtumat