”Välähdyksiä sotavuosilta” - ilmainen opastettu kierros Sotamuseon Suomenlinnan näyttelyssä

Julkaisuajankohta 14.9.2018 12.41

Maanpuolustuskorkeakoulun järjestämä yleisöluentosarja käynnistyy torstaina 20.9.2018 teemalla ”Raskaat sotavuodet”. Ennen luentoja yleisöllä on mahdollisuus tutustua Sotamuseon näyttelyihin opastettujen kierrosten avulla.

Jokaisen luentokerran yhteydessä järjestetään yleisölle ilmainen opastettu kierros Sotamuseossa Suomenlinnassa, jossa tutustutaan illan luentojen teemoihin museon esineistön kautta. Ensimmäinen kierros kantaa nimeä "Välähdyksiä sotavuosilta". Näyttelypäällikkö Lauri Haavisto on innoissaan toukokuussa avatun näyttelyn kävijämäärästä ja toivoo myös, että asiantuntijan johtamat opastetut kierrokset vetävät myös paljon väkeä.

- Näyttely on todella uusi, ja meillä on ollut jo 100 000 kävijää, Haavisto iloitsee.

Sotamuseon uusi näyttely Suomenlinnassa sisältää paljon materiaalia, jota ei ole ollut ennen nähtävillä. "Välähdyksiä sotavuosilta" -kierroksella tutustutaan sotavuosien tapahtumiin esinepohjaisten nostojen kautta. Opastusta saadaan muun muassa sisällissodan univormuista ja talvisodan varustuksesta. Kierrokselle mahtuu 30 halukasta. Tunnin kestävä kierros alkaa Suomenlinnassa klo 15, ja sen jälkeen kävijöillä on mahdollisuus siirtyä Helsingin yliopistolle omatoimisesti varsinaisia luentoja varten.