Helsingin Ilmatorjuntarykmentti juhlii perinnepäiväänsä

Panssariprikaati
Julkaisuajankohta 27.11.2020 10.24
ITPSV90 ilmatorjuntapanssarivaunu eli Marksman ampuu
ITPSV90 ilmatorjuntapanssarivaunu eli Marksman ampuu.

Helsingin Ilmatorjuntarykmentti juhlistaa rykmentin perinnepäivää ja Ilmatorjunnan vuosipäivää tänään perjantaina 27.11.2020.

Juhlistaminen on sopeutettu vallitsevaan koronatilanteeseen eikä perinteistä paraatikatselmusta tällä kertaa järjestetä.
Henkilökunnan juhlalounaan yhteydessä jaetaan mm Ilmatorjunnan ansioristit, Helsingin Ilmatorjuntaristit sekä palkitaan Vuoden rykmenttiläinen 2020.

Helsingin Ilmatorjuntarykmentti on toiminut Parolannummella osana Panssariprikaatia vuodesta 2007. Rykmentti kouluttaa pääkaupunkiseudun sekä mekanisoitujen taisteluosastojen ilmatorjuntajoukkojen taistelijat.

Helsingin Ilmatorjuntarykmenti  - lyhyt historia vuosilukuina

• 4.12.1944 Ilmatorjuntarykmentti 1 koottiin rauhanajan kokoonpanoon. Rykmentin esikunta, I patteristo ja asepaja sijaitsivat Santahaminassa. II patteristo oli Turussa ja III patteristo Tampereella.

• 1.12.1952 annetulla asetuksella puolustuslaitoksen uudelleenjärjestelystä joukko-osasto sai nimen Ilmatorjuntarykmentti, sen II ja III patteristo itsenäistettiin. Santahaminassa oleva patteristo nimettiin II patteristoksi ja Naarajärvellä sijainnut patteristo nimettiin I patteristoksi.

• 1.7.1954 Naarajärven joukko-yksikkö itsenäistyi 1. erilliseksi Ilmatorjuntapatteristoksi ja Lahdessa sijainneesta 1. erillisestä Ilmatorjuntapatteristosta tuli puolestaan Ilmatorjuntarykmentin I Patteristo.

• 27.11.1956 Ilmatorjuntarykmentti sai Tasavallan presidentin päätöksellä nimen Helsingin Ilmatorjuntarykmentti.

• 1957 elokuussa rykmentin Santahaminassa olevat osat siirrettiin Hyrylään. Seuraavana vuonna myös Lahdessa sijainnut patteristo siirrettiin Hyrylään.

• 1.9.1987 Ilmatorjuntakoulu liitettiin joukko-yksiköksi Helsingin Ilmatorjuntarykmenttiin.

• 31.12.2006 Helsingin Ilmatorjuntarykmentti Hyrylässä lakkautettiin .

• 1.1.2007 alkaen Helsingin Ilmatorjuntarykmentin tehtävät ja pääosa henkilöstöstä siirrettiin Parolannummelle Panssariprikaatiin, jonka ilmatorjuntakoulutusta antava joukkoyksikkö (Hämeen Ilmatorjuntapatteristo) nimettiin Helsingin Ilmatorjuntarykmentiksi.

Ilmatorjunta Joukko-osasto Paraatit ja juhlat Parolannummi, Hattula