Kutsuntojen kautta mieleiseen palveluspaikkaan

Maasotakoulu
Julkaisuajankohta 30.7.2020 13.23

Kutsunnat pidetään vuosittain elo-joulukuussa. Kutsunnoissa annetaan tietoa varusmiespalveluksesta, ja kutsuntoihin kannattaa varata koko päivä. Kutsunnat perustuvat asevelvollisuuslakiin.

Kilahtiko keväällä postilaatikkoon kutsuntakirje? Näin on todennäköisesti käynyt, mikäli olet syntynyt vuonna 2002 tai olet muuten kutsunnanalainen. Kutsunnat aloittavat taipaleesi kohti varusmiespalvelusta.

Jo ennen kutsuntoja on hyvä miettiä, mitä varusmiespalvelukselta toivot: haluatko suorittaa palveluksesi lähellä kotipaikkakuntaasi ja läheisiäsi vai toivotko kenties pääseväsi johonkin tiettyyn palvelustehtävään, vaikka se edellyttäisikin palveluksen suorittamista hieman kauempana kotipaikkaa? Myös palveluksen ajankohta on hyvä miettiä ennakkoon - miten esimerkiksi opinnot tai muu elämäntilanne vaikuttavat varusmiespalveluksen suorittamiseen? Erilaisiin palvelustehtäviin voi tutustua Puolustusvoimien intti.fi -sivustolla.

Kutsuntoihin valmistautuminen alkaa jo ennen varsinaista kutsuntapäivää. Oman kutsuntapäiväsi löydät aiemmin keväällä saapuneesta kutsuntakirjeestä. Vinkkejä kutsuntoihin valmistautumiseksi löytyy intti.fi-sivustolta.

Kutsuntapostin mukana olet saanut varusmiespalvelukseen valmistautujan Varusmies 2020 -ohjekirjan. Siihen kannattaa tutustua, sillä se on hyvä tietolähde jokaiselle, jolla varusmiespalvelus on edessäpäin.

Maasotakoulussa koulutetaan monipuolisesti

Kaakkois-Suomen alueella kutsunnat alkavat elokuussa Taipalsaarelta ja päättyvät joulukuussa Kouvolaan. Maasotakoulussa palvelustaan suorittavat ovat pääsääntöisesti Kaakkois-Suomen alueelta - Kaakkois-Suomen aluetoimiston kautta Maasotakoulussa koulutettavia on noin kolme neljäsosaa saapumiserästä. Toki meille tullaan kauempaakin!

Maasotakoulussa varusmiehiä koulutetaan muun muassa sotilaspoliiseiksi, sotilaskuljettajiksi, lääkintämiehiksi ja erilaisiin huollon tehtäviin. Maasotakoulussa annetaan myös johtajakoulutusta aliupseeri- ja reserviupseerikursseilla. Katso tästä tarkemmin, millaisia palvelustehtäviä Maasotakoulussa on tarjolla: Maasotakoulun palvelustehtävät.

Maasotakoulun varusmiesten koulutus toimeenpannaan Haminassa, Reserviupseerikoulun Jääkäri- ja Kuljetuskomppanioissa. Jääkärikomppania sijaitsee Haminan varuskunnassa keskellä Haminan kaupunkia, Kuljetuskomppania parin kilometrin päässä, Pampyölin kasarmialueella.