Maavoimien paikallispuolustusharjoituksissa varaudutaan yhteiskunnan häiriötilanteisiin

Maavoimat
Julkaisuajankohta 22.2.2021 11.11
kuva jossa panssariajoneuvo ajaa kaupungin keskusta-alueella

Puolustusvoimat ja eri viranomaiset harjoittelevat paikallispuolustuksen tehtäviä viikoilla 9 ja 10 ympäri Suomen. Harjoituksilla parannetaan viranomaisten välistä yhteistyötä häiriötilanteissa ja paikallispuolustuksen valmiutta vastata turvallisuustilanteen äkillisiin muutoksiin.

Paikallispuolustus kattaa koko maan. Harjoituksia järjestetään yhteensä viisi eri puolilla Suomea ja niihin osallistuu noin 4 500 Puolustusvoimien, eri viranomaisten ja järjestöjen edustajaa. Paikallisturvallisuus rakentuu viranomaisten, elinkeinoelämän, paikallisjoukkojen ja alueen asukkaiden yhteisestä varautumisesta ja harjoittelusta.

– Reserviläisistä ja palkatusta henkilökunnasta muodostetuilla paikallisjoukoilla on keskeinen tehtävä yhteiskunnan tärkeiden toimintojen turvaamisessa ja arjen jatkumisessa paikallisella tasolla kaikissa tilanteissa. Paikallisjoukkojen suorituskyvyllä ehkäistään häiriötilanteiden leviäminen laajemmalle alueelle, toteaa Maavoimien operaatiopäällikkö, prikaatikenraali Rami Saari.

Paikallisjoukot ovat paikallisiin taistelu- ja tukemistehtäviin käytettäviä sodan ajan joukkoja. Paikallisjoukkojen vahvuus on oman toiminta-alueen vankka tuntemus ja tehtävän mukaan räätälöity varustus ja koulutus. Ne koulutetaan ja varustetaan tehtäviensä edellyttämällä tavalla. Paikallisjoukkojen tehtäviä ovat muun muassa joukkojen perustaminen, alueen valvonta, kohteiden suojaaminen, erilaiset taistelutehtävät kuten erikoisjoukkojen vastainen toiminta, yhteistoiminta muiden viranomaisten ja kuntien kanssa sekä muiden joukkojen tukeminen.

– Paikallispuolustusharjoitukset ovat erinomaisia mahdollisuuksia harjoitella joukkojen tehtäviä ja sovittaa yhteen toimintoja Puolustusvoimien ja eri viranomaisten välillä. Tavoitteena on mahdollistaa Puolustusvoimien joukkojen ja suorituskykyjen käyttö yhteiskunnan toimintojen turvaamiseksi koko valtakunnan alueella. Harjoituksista saadaan palautetta ja havaintoja, jotka huomioidaan paikallispuolustuksen kehittämisessä, prikaatikenraali Saari kertoo.

Harjoitukset ovat Puolustusvoimien toimintasuunnitelman mukaisia. Maavoimien harjoitustoiminta perustuu poikkeusolojen tehtäviin sekä joukkojen suorituskyvyn ja osaamisen kehittämiseen. Paikallispuolustusharjoitukset näkyvät asutuskeskuksissa, ja niissä liikkuu runsaasti sotilasajoneuvoja, kuten kuljetuspanssariajoneuvoja. Osaan harjoituksista liittyy lentotoimintaa. Harjoitusjoukot käyttävät sivullisille vaarattomia mutta melua aiheuttavia paukkupatruunoita.

Reserviläinen - vain terveenä harjoitukseen!

Paikallispuolustusharjoituksissa noudatetaan valtioneuvoston ja THL:n (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) antamia suosituksia käsi- ja yskimishygienian sekä suojaetäisyyksien suhteen. Harjoitusten toteuttamisessa huomioidaan lisäksi Puolustusvoimien koronavirusepidemian mukaiset valtakunnalliset, alueelliset ja paikalliset rajoitteet. Mikäli olet saanut käskyn osallistua paikallispuolustusharjoitukseen ja tunnet olevasi sairas, ota pikaisesti yhteys omaan aluetoimistoosi. Älä tule sairaana harjoitukseen. Mikäli saavut harjoitukseen julkisilla kulkuneuvoilla, noudatathan THL:n maskisuositusta.

Suojavarusteita kuten kertakäyttö- ja kangasmaskeja käytetään tarvittaessa esimerkiksi yhteiskuljetusten aikana. Oman yksikön sisällä suojavarusteita käytetään tarvittaessa. Puolustusvoimat on varannut maskeja kertausharjoitukseen tai vapaaehtoiseen harjoitukseen osallistuville reserviläisille. Reserviläiset eivät ole tekemisissä varusmiesosastojen kanssa. Tarvittaessa myös reserviläiset jaetaan useampaan osastoon.

Harjoituksen järjestävä joukko-osasto ohjeistaa harjoitukseen saapuvia reserviläisiä tarkemmin suojautumistoimista.

Viisi paikallispuolustusharjoitusta

Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa 2021

• harjoituksen ajankohta:  26.2.–5.3.2021
  • harjoitusalue: Pohjois-Pohjanmaa, Lappi (Oulu, Rovaniemi, Sodankylä, Ivalo)