Työssäjaksamisessa auttaa tunteiden purkaminen vaikkapa musiikin avulla

Maasotakoulu
Julkaisuajankohta 13.4.2021 11.05
Kitaristi hevikeikalla, taustalla näkyy yleisömeri.
Psykologi, kitaristi Pekka Olkkonen. Kuvaaja: Valtteri Lahikainen.

Maasotakoulun virtuaaliluennolla "Työssä jaksaminen poikkeusoloissa" esitelmöi myös Stam1nan kitaristina tunnettu psykologi Pekka Olkkonen.

Maasotakoulu järjesti henkilökunnalleen virtuaalisen luennon, jossa käsiteltiin työssäjaksamista poikkeusoloissa. Luennon piti psykologi Pekka Olkkonen. Tapahtuma oli 8.4.2021.

- Jotta työssä jaksetaan poikkeusoloissa, on hyvä oppia kuuntelemaan itseään ja vireystilaansa. Mitä tunteita ja ajatuksia huomaat, mitä huomaat kehossa? Usein uupumisen merkit on helppo ohittaa, Olkkonen kertoo.

Pekka Olkkonen tunnetaan kenties parhaiten Stam1na-metalliyhtyeen kitaristina. Musiikki auttaa jaksamaan poikkeusoloissa ja työn paineissa.

- Musiikki on voimavara, jolla voi myös edistää työssä jaksamista. Siitä saa nautintoa ja energiaa. Musiikki on myös turvallinen ympäristö käsitellä vaikeitakin tunteita ja tarvittaessa purkaa niitä. Esimerkiksi laulaminen tekee hyvää ja rauhoittaa tutkitusti hermostoa.

- Kuuntelen itse musiikkia laidasta laitaan omien tunteiden mukaan ja yleensä hevimusiikki saa miut hyvälle tuulelle. Bändi, jonka musiikki saa miut aina hymyilemään on ABBA. Heh, tämä saattaa tulla monelle yllätyksenä.

Tarpeeksi aikaa palautua työstä

Palautumiselle on hyvä varata riittävästi aikaa ja käyttää myös palautumista työaikana tukevia käytäntöjä kuten huolehtia riittävistä tauoista. Työpäivän jälkeen on tärkeää päästä irti työasioista myös henkisesti.

- Vapaa-ajalla on hyvä olla jotain vähintään töiden kanssa yhtä kiinnostavaa tekemistä, johon uppoutua. Kaikki käden ja silmän koordinaatiota vaativa toiminta rentouttaa. Yöaikaista palautumista tukevat toimet kannattaa tehdä. On hyvä etsiä itselle sopivia keinoja tarpeen mukaan nostaa tai laskea omaa vireystilaa ja pitää itsestään huolta liikunnan, ravitsevan ruoan ja riittävän levon avulla, psykologi Pekka Olkkonen kertoo.

Etäkahvittelua ja lähitapaamisia -turvallisesti

Työyhteisössä kannattaa varata aikaa ja tilaa tunteille sekä yhteiselle ajatusten vaihdolle.
- Olisi hyvä löytää yhteisöllisyyttä myös etätöihin esimerkiksi virtuaalikahvien muodossa ja järjestää mahdollisuuksien mukaan myös lähitapaamisia vaikka sitten maskit kasvoilla, Olkkonen sanoo.

Maasotakoulussa työskennellään tällä hetkellä pääosin etänä, ja suurin osa kokouksista voidaan järjestää virtuaalisesti. Myös jumppatuokioita, aamukahvittelua ja osastojen viikkokokouksia järjestetään etäyhteyksin. Sisätiloissa lähitöissä olevien kesken käytetään maskeja ja turvavälejä, käsihygieniaa ja muita koronavarotoimia.

Inhimillinen tehokkuus kertoo selviytymiskyvystä

- Esimiestyössä on muistettava operatiivisen toiminnan lisäksi inhimilliset tekijät, koska inhimillinen tehokkuus määrittää, miten työyhteisö selviytyy. Psykologista turvallisuutta vahvistavat toimet kuten myötätunnon osoittaminen ja myötätuntoinen suhtautuminen virheisiin, kuunteleminen ja luottamuksen osoittaminen on tärkeää muistaa. Esimiesten tehtävä on omalla toiminnallaan mallintaa rauhallisuutta ja luottamusta alaisilleen.

Olkkonen ollut töissä Puolustusvoimissa

Pekka Olkkonen työskenteli psykologina Maanpuolustuskorkeakoulun käyttäytymistieteiden laitoksella vuosina 2008-2010.

- Tein myös opintoihin kuuluvan 4 kuukauden harjoittelun siellä. Siellä tehdään kaikki Puolustusvoimien psykologiset henkilöarvioinnit. Olin eniten mukana ilmailupuolen valinnoissa kuten LentoRUK:n hävittäjälentäjävalinnoissa sekä liikennelentäjien valinnoissa Finnairille ja Suomen ilmailuopistolle. Vastasimme myös Avia Collegen lennonjohtajien valintojen psykologisesta osuudesta. Työ oli erittäin mielenkiintoista, haastavaa ja palkitsevaa. Meillä oli hyvä psykologitiimi, opin paljon ja sain kokemuksia, joita vain Puolustusvoimat voi tarjota.

- Muistelen lämmöllä myös kahden tunnin viikoittaista liikuntamahdollisuutta työaikana.

- Kävin intin Haminassa vuonna 2000 ja sotilasarvoni on tykkimies. Sain opiskelupaikan yliopistosta inttiaikana, joten ajatukset olivat jo tulevissa opinnoissa ja asepalvelus tuli suoritettua rutiininomaisesti, hän kertoo.

Olkkosen luennolle osallistui useita kymmeniä Maasotakoulun henkilökuntaa niin kotoaan tai osastoittain varuskunnasta etänä. Myös itse luennoitsija puhui nettiyhteyksien kautta kotoaan käsin.

- Luento meni mielestäni yllättävän hyvin, koska en ole aiemmin pitänyt luentoja. Sain hyvää palautetta ja keskustelua, yleisö oli selvästi kiinnostunut ja keskittynyt hyvin kuuntelemaan.

Hän lähettää terveisiä myös Stam1nan kuuntelijoille. Yhtye julkaisi uuden levyn alkuvuonna.

- Ottakaan uusi levy rauhassa haltuun ja näemme toivottavasti pian kesän keikkalavoilla, Olkkonen sanoo.