Valintatilaisuudet naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen järjestetään huhtikuussa

Maavoimat
Julkaisuajankohta 1.4.2021 10.38
kuva jossa kaksi naissotilasta

Puolustusvoimien aluetoimistot järjestävät naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeneille henkilöille valintatilaisuudet huhtikuun aikana. Tilaisuudet järjestetään paikallinen tilanne arvioiden joko lähi- tai etätilaisuuksina.

Aluetoimistot ovat kutsuneet palvelukseen hakeneet naiset hakemuksen perusteella valintatilaisuuteen. Valintatilaisuudessa annetaan tietoa varusmiespalveluksesta, hakijoiden terveydentila tarkistetaan ja heidät haastatellaan. Valintatilaisuudessa hakijan on mahdollista esittää koulutusta ja palvelusta koskevat toiveensa.

Lähitilaisuuksissa noudatetaan THL:n antamia suosituksia (mm. käsi- ja yskimishygienia, suojaetäisyydet). Valintatilaisuuksissa jaetaan kasvomaskit, joiden käytöstä sekä hygieniakäytännöistä ja turvaväleistä ohjeistetaan paikan päällä.

Tilaisuuksien suunnittelussa varaudutaan myös nopeasti muuttuviin kokoontumisrajoituksiin. Valintatilaisuuksiin osallistuvien lukumäärä ja käytössä olevien tilojen koko vaihtelevat eri kunnissa. Tarvittaessa ohjelmaa tiivistetään, istumajärjestystä väljennetään ja henkilöiden saapumista porrastetaan. Porrastamisesta ei välttämättä lähetetä erillistä ilmoitusta kotiin ennen tilaisuutta.

Näin huolehditaan siitä, että osastot pysyvät mahdollisimman pieninä ja kontaktit toisiin henkilöihin mahdollisimman lyhyinä.

Valintatilaisuuksiin osallistuvia pyydetään huomioimaan seuraavat varotoimenpiteet:

• Jos olet sairas, ota yhteys omaan aluetoimistoosi ja sovi, miten osallistut valintatilaisuuteen.
  • Pese kätesi huolella heti tilaisuuteen saapuessasi ja huolehdi käsihygieniasta läpi tilaisuuden.
  • Pidä turvaväli muihin tilaisuudessa oleviin henkilöihin.

Aluetoimistot ovat yhteydessä hakijoihin ja ilmoittavat, mikäli lähitilaisuus muuttuu etätilaisuudeksi. Etätilaisuus on saman sisältöinen kuin lähitilaisuus.