Varusmieskoulutuksen sopeutus jatkuu Panssariprikaatissa

Panssariprikaati
Julkaisuajankohta 30.7.2020 15.10
Varusmieskoulutus jatkuu sopeutetusti myös Panssariprikaatissa.

Panssariprikaatissa, kuten muissakin Puolustusvoimien joukko-osastoissa, jatketaan sopeutettua varusmieskoulutusta myös kuuden viikon alokasjakson jälkeen.

Kuuden viikon alokasjakson jälkeen koulutus- ja vapaajaksottelussa siirrytään rytmiin, jossa koulutettavat osastot A, B ja C ovat kukin vuorollaan neljä viikkoa palveluksessa ja kaksi viikkoa vapaalla. Koulutusjärjestelyt toteutetaan paikalliset olosuhteen huomioiden, joten rytmityksessä ja jaksojen pituuksissa on joukko-osastokohtaisia eroja. Koulutushaarajaksosta lähtien varusmiehille on mahdollista perustelluista syistä ja alueellinen tilanne huomioon ottaen myöntää ilta-, yö- ja urheiluvapaata.
Panssariprikaati mahdollistaa varusmiestensä osallistumisen omiin valmistujaisiin. Varusmiehille, jotka eivät kyseisenä ajankohtana ole koulutusrotaation mukaisella vapaajaksolla, myönnetään viikonloppuvapaata. Ulkomailla asuvien varusmiesten on mahdollista matkustaa lomilla kotimaahansa yleiset hallituksen matkustussuositukset huomioiden. Suomessa asuvien varusmiesten ulkomaan lomamatkat eivät ole sallittuja koronaviruksen tartuntariskin takia.

Panssariprikaati seuraa tilannetta jatkuvasti ja arvioi sen vaikutuksia. Tämän vuoksi koulutusjärjestelyitä tarkastellaan jokaisen koulutusjakson osalta uudelleen ja Panssariprikaatissa on valmius muuttaa järjestelyjä joustavasti.

Panssariprikaatissa selvitetään parhaillaan, minkälaisilla järjestelyillä varusmiesten läheisillä olisi koulutushaarajaksosta lähtien eli 17.8.2020 alkaen mahdollisuus tavata varusmiehiä sotilaskodissa. Vierailumahdollisuuden järjestämisessä on otettava huomioon, että varusmiesosastot eivät vierailujen johdosta sekoitu. Panssariprikaati tiedottaa järjestelyistä ennen koulutushaarajakson alkua.

Sotilasvalat ja -vakuutukset joudutaan toteuttamaan ilman ulkopuolisia vieraita. Sotilasvala- ja -vakuutustilaisuuksia voi seurata suorina lähetyksinä Panssariprikaatin verkkosivujen https://maavoimat.fi/pspr-sotilasvala-ja-vakuutustilaisuudet sekä Facebook-sivuston  https://www.facebook.com/PanssariPR/  kautta.

Joukko-osasto Parolannummi, Hattula Riihimäki Työ ja koulutus