Nainen, siviili, kokemusta YK:sta - tervetuloa FINCENTille!

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 12.5.2020 14.17

Anna Björnberg-Michelsson on FINCENTin henkilöstöpoolin uusia tulokkaita. Hän on sotilas- ja miesvaltaisella alalla tervetullut poikkeus. Björnberg-Michelsson on kouluttaja, jolla on arvokasta kokemusta työskentelystä kansainvälisissä avustusjärjestöissä ja YK:n toiminnasta. 1,5 vuoden aikana hän on toiminut kouluttajana kuudella kurssilla sekä Suomessa että ulkomailla.

Kasvokuva Anna Bjornberg-Michelssonista

Anna Björnberg-Michelsson on valtiotieteiden maisteri ja puhuu sujuvasti viittä kieltä. Suurimman osan työelämästään hän on ollut mukana ihmisoikeuksiin, humanitaariseen apuun ja kehitysyhteistyöhön liittyvissä tehtävissä YK:lla ja Suomen Punaisella Ristillä. Etelä-Amerikka ja Aasia ovat tullet erittäin tutuksi Björnberg-Michelssonille hänen työuransa aikana.

- Kentällä olen työskennellyt Perussa ja Ecuadorissa, ja Suomen Punaisen ristin päätoimistosta käsin kohdemaitani olivat Itä-Aasiassa Pohjois-Korea, Mongolia ja Kiina sekä Kaakkois-Aasiassa Myanmar, Thaimaa ja Kambodzha. Olin vastuussa ihmisoikeus- ja kehitysyhteistyöhankkeiden ja humanitaarisen avun hallinnasta. Sen lisäksi suunnittelin ja toteutin näihin teemoihin liittyviä kursseja. Monen vuoden ajan toimin alkuperäiskansojen naisten oikeuksia edistävän järjestön (Dreams of Equality rf.) koordinaattorina, kehittäen ihmisoikeusperustaisia hankkeita yhteistyössä perulaisen partnerijärjestön kanssa, Björnberg-Michelsson kertoo.

Tie kriisinhallintaympäristöön löytyi yllättävältä taholta

Rauha- ja turvallisuuskysymykset sekä erityisesti kriisinhallinta ja naisten rooli konflikteissa ovat kiinnostaneet Björnberg-Michelsson jo kauan ja hän on päämäärätietoisesti halunnut siirtyä jollain tavalla tälle alalle. Yhteys FINCENTiin löytyi henkilöstöpoolin rekrytointitapahtuman kautta Suomeen paluun jälkeen.

- Olin positiivisesti yllättynyt, että profiilistani oltiin niin kiinnostuneita: olen siviili, nainen ja toiminut YK:lla. Tilaisuudessa oli läsnä vain muutamia naisia ja toivonkin, että myös naiset näkisivät FINCENTin poolitoiminnan yhdeksi tavaksi jakaa kansainvälistä osaamistaan ja työkokemusta, Björnberg-Michelsson kertoo.

Suomessa FINCENTin kursseilla Björnberg-Michelsson on päässyt hyödyntämään ammattitaitoaan mm. UN Comprehensive Protection of Civilians Course eli UNCPOC-kurssilla sekä Integrated Peace Operations eli IPC-kurssilla. Näillä kursseilla Björnberg-Michelsson on kouluttanut mm. miten siviilien suojelussa otetaan huomioon seuraavat teemat: sukupuolten välinen tasa-arvo, seksuaalinen väkivalta konflikteissa ja inhimillinen turvallisuus.

FINCENT järjestää vuodessa muutamia kursseja myös itäisessä Afrikassa. Kurssit ovat osa Suomen yhteistyötoimintaa ja tukea Itä-Afrikan maille. Myös näillä kursseilla Björnberg-Michelsson on ollut kouluttamassa osana monikansallista kouluttajatiimiä. Björnberg-Michelsson oli mukana myös FINCENTin tiedonkeruumatkalla YK:n rauhanturvaoperaatio MINUSMAssa, Malissa.

- Tiedonkeruumatka operaatioon oli todella antoisa ja kaikin puolin avartava kokemus. Saimme paljon tietoa, jota voimme hyödyntää FINCENTin tulevilla kursseilla, Björnberg-Michelsson toteaa.

Ennen kuin Björnberg-Michelsson tutustui FINCENTiin hänelle ei ollut tullut mielenkään, että hänen ammattitaidolleen ja työkokemukselleen olisi käyttöä Puolustusvoimissa.

- En ollut aiemmin osannut kuvitella, että työskentelisin Puolustusvoimissa ja sotilaiden kanssa, mutta tämä on ollut todella hieno kokemus. Pidän siitä, miten asioita hoidetaan ja kehitetään. Olen viihtynyt mainiosti, Björnberg-Michelsson kertoo.

Kansainvälisyys ja kouluttaminen kiehtovat

Kysyttäessä mikä Björnberg-Michelssonia eniten motivoi työssään FINCENTillä hän vastaa, että työ on vaihtelevaa ja hyvin toimiva kansainvälinen kouluttajatiimi on erittäin inspiroiva. Työssä on myös mahdollisuus kehittää itseään niin teknisesti kuin pedagogisesti.

- On mahtavaa, että saan kouluttaa asioita, joiden parissa olen aina tehnyt töitä, mutta tällä kertaa aivan uudessa kontekstissa. On hieno tunne kouluttaa muita ja yrittää tuoda esille asiat selkeällä ja mielenkiintoisella tavalla.

Björnberg-Michelsson on selkeä toive rekrytointitapahtumaan osallistujille: "Enemmän naisia ja siviilejä! Tämä ala on täynnä miespuolisia sotilaita."

FINCENT kannustaa myös naisia osallistumaan henkilöstöpoolin rekrytointitapahtumaan 10.6.2020. Rekrytointitapahtuma on tarkoitettu sotilaille, reserviläisille (ml. evp), poliiseille ja siviiliasiantuntijoille. Arvostamme ajantasaista kokemusta sotilaallisesta ja siviilikriisinhallinnasta, toiminnasta kansainvälisissä avustusjärjestöissä ja työskentelystä konfliktialueilta sekä tuntemusta sotilas-siviili-poliisi yhteistyöstä. ZOOM-sovelluksella järjestettävään rekrytointitapahtumaan voi ilmoittautua linkistä www.lyyti.in/2020-pooliwebinaari 3.6. mennessä. Ilmoittautuneille lähetetään kokouslinkki ja ohjeet osallistumiseen.