Juhlaseminaari valottaa moniäänistä maailmaa

Julkaisuajankohta 24.3.2021 11.16

Käytäntölähtöisen tutkimuksen yhdistys Praba ry juhlistaa 20-vuotispäiviään seminaarilla, jonka järjestäjäkumppanina on Maanpuolustuskorkeakoulu. Kuusi korkean tason puhujaa käsittelee eri näkökulmista teemaa moniäänisyys ja monimaailmankatsomuksellisuus torstaina 15. huhtikuuta 2021.

Ensimmäisen teemapuheen pitää aamupäivällä Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimusjohtaja professori Hannu H. Kari, joka pohtii tutkijan roolia päätöksenteossa. Toisessa teemapuheessa iltapäivällä EU-yliopiston keskuksen johtaja ja professori Alexander Stubb johdattaa maailmanpolitiikan nykytilanteeseen.

Aamupäivällä Kaikki kotona -kirjan kirjoittaja, Lundin yliopiston ihmisoikeustutkimuksen lehtori Miia Halme-Tuomisaari kyselee, miten näemme itsemme ja toisemme koronapandemian maailmassa. Lounaan jälkeen Tanssiteatteri Glimsin & Glomsin taiteellinen johtaja Tuomo Railo puhuu yhteistyöstä taiteen alueella, Opetushallituksen kotoutumisasiantuntija Anne Kolehmainen johdattaa kotoutumisen tukemiseen ja tietojenkäsittelytieteen professori Erkki Sutinen kertoo Suomen yliopistojen kaikkien aikojen ensimmäisestä kansainvälisestä kampuksesta Turun yliopistossa, Namibian Windhoekissa.

Kaikki puheenvuorot kestävät noin puoli tuntia ja välissä varataan aikaa yleisön kysymyksille ja kommenteille.

Käytäntölähtöisen tutkimuksen yhdistys Praba ry on kahdenkymmenen vuoden ajan pyrkinyt avaamaan ymmärrystä erilaisista toimintakulttuureista ja edistämään eettisesti kestävää tutkimusta ja yhteistyötä korkeakoulukentällä. Maanpuolustuskorkeakoulu on keskittynyt tutkimuksessaan yhteiskuntamme laaja-alaisiin uhkakuviin kokonaisvaltaisen turvallisuuskäsityksen kontekstissa uudelleen järjestäytyvässä toimintaympäristössämme.

Seminaari toteutetaan Zoomissa. Ilmoittautuminen osoitteessa https://www.lyyti.in/metodologiaseminaari, lisätiedot ja ohjelma osoittteessa www.praba.fi Juhlaseminaaria edeltää esiseminaari 14.4., ja sen työpajoihin on ennakkoilmoittautuminen.

Kutsumme seminaariyleisön rakentamaan kanssamme viisautta, joka on tulevaisuuden rauhan ja hyvinvoinnin lähtökohta. Tervetuloa osallistumaan!

Lisätietoja:
Arto Mutanen, Praba ry pj. arto.mutanen(at)gmail.com (sisällöt)
Matti Muhli, Maanpuolustuskorkeakoulu matti.muhli(at)mil.fi (järjestelyt)
www.praba.fi