Maanpuolustuskorkeakoulu 30 vuotta – oppien, tutkien, johtaen

Julkaisuajankohta 13.1.2023 14.47 | Muokattu 13.1.2023 klo 14.50

Maanpuolustuskorkeakoulu juhlii perjantaina 13. tammikuuta 30. vuosipäiväänsä. Juhlapäivä juontaa juurensa vuoteen 1993, jolloin Kadettikoulu, Taistelukoulu sekä Sotakorkeakoulu yhdistyivät ylintä sotatieteellistä opetusta antavaksi Maanpuolustuskorkeakouluksi. Juhlavuoden tunnuslauseena toimii oppien, tutkien, johtaen.

Vuosipäivä aloitettiin perinteisellä seppeleenlaskulla kaatuneiden kadettiupseereiden muistotaululle Sankariaulassa.

Seppeleenlaskusta siirryttiin kampusalueelle Maanpuolustuskorkeakoulun rehtorin, kenraalimajuri Mika Kalliomaan johtamaan ja vararehtori, eversti Rainer Peltoniemen komentamaan paraatikatselmukseen sekä kenttärovasti Risto Kaakisen toimittamaan kenttähartauteen.

Rehtori Kalliomaa kehui paraatipuheessaan Maanpuolustuskorkeakoulun 30 vuoden aikana tehtyjä saavutuksia ja tavoitteita, jotka on täytetty hyvin tuloksin. Hän painotti korkeakoulun roolia oppimisen edistäjänä ja oppilaita oppivina sekä tutkivina yksilöinä.

– Vuosien aikana tehty työ on luonut Maanpuolustuskorkeakoululle vahvan yliopistollisen roolin osana suomalaista ja kansainvälistä yliopistomaailmaa. Tällä hetkellä koulumme koetaan kiinnostavana kumppanina eri yliopistojen suunnasta. Maanpuolustuskorkeakoulun toiminnan keskiössä on opiskelija, sinä yksilönä. Toimintamme tähtää siihen, että sinulla on valmiudet tuleviin työtehtäviisi, Kalliomaa painotti puheessaan.

Vuosipäivä huipentui päiväjuhlaan Santahamina-talossa. Rehtori Mika Kalliomaa avasi juhlan perinteisesti rehtorin tervehdyksellä. Puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen esitti juhlassa Puolustusvoimien tervehdyksen.

– Puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos saavat eri tutkintotasoja suorittaneista opiskelijoista korkeatasoisia ja ammattiinsa motivoituneita osaajia riveihinsä. Ei pidä myöskään unohtaa muiden alojen edustajien viranomaisyhteistyön ja sotatieteiden tohtorin tutkinto-ohjelmia, jotka ovat tärkeä osa kokonaisturvallisuuden osaamisen syventämisessä, Kivinen sanoi.

Kenraali Kivinen korosti puheessaan, että muulle yhteiskunnalle Maanpuolustuskorkeakoulu näyttäytyy luotettavana ja arvostettuna toimijana muun muassa korkeakoulun asiantuntijoiden esiintyessä julkisuudessa Suomen ja maailman turvallisuuteen liittyvien asioiden käsittelyn yhteydessä.

Juhlapuheenvuoron piti tänä vuonna Maanpuolustuskorkeakoulun neuvottelukunnan puheenjohtaja ja Turun yliopiston vararehtori Mika Hannula. Hannula korosti puheessaan Maanpuolustuskorkeakoulun kasvavaa roolia yhteiskunnassa ja opetuksen laadun että mielekkyyden tärkeyttä.

– Maanpuolustuskorkeakoulu on lunastanut paikkansa suomalaisten yliopistojen joukossa, ja kaikella sillä ymmärryksellä, mikä minulla on, se täyttää tehtävänsä mainiosti.

Hannula korosti, että Maanpuolustuskorkeakoulun onnistumista ei mitata toiminnan volyymilla, vaan pikemminkin vaikuttavuudella, jonka edistämiseksi se paras keino on toiminnan korkea laatu ja aktiivinen vuorovaikutus muiden yliopistojen kanssa.

– Olen vakuuttunut siitä, että Maanpuolustuskorkeakoululla on kaikki edellytykset kehittyä vielä nykyistäkin vaikuttavammaksi yliopistoksi niin Puolustusvoimien kuin koko yhteiskunnan silmin tarkasteltuna, Hannula sanoi.

Päiväjuhlan yhteydessä jaettiin lisäksi palkintoja Maanpuolustuskorkeakoulun henkilökunnalle arvokkaasta työstä sekä muistolahjat talosta viime vuonna pois lähteneille, entisille maanpuolustuskorkeakoululaisille.

Vuosipäivänä otettiin käyttöön myös Maanpuolustuskorkeakoulun juhlavuoden 2023 logo ja tunnuslause oppien, tutkien, johtaen.