Miten laaja-alainen vaikuttaminen kohdistuu turvallisuustoimijoihin?

Julkaisuajankohta 31.8.2023 9.18

Syyskauden ensimmäinen Sotaproffan aamukahvit -keskusteluohjelman jakso lähetetään maanantaina 4.9.2023 klo 9.00 @mpkkfi-kanavalla viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter).

Suorassa lähetyksessä Maanpuolustuskorkeakoulun sotilasprofessori, everstiluutantti Marko Palokangas ja tutkija, sotatieteiden tohtori Markus Häyhtiö keskustelevat aiheesta ”Miten laaja-alainen vaikuttaminen kohdistuu turvallisuustoimijoihin ja minkälainen on yksityisten toimijoiden rooli modernissa sodankäynnissä?”

Turvallisuustoimijoiden laajaan kenttään kuuluvat julkisen hallinnon, viranomaisten ja elinkeinoelämän ohella yliopistot, tutkimuslaitokset, järjestöt ja yhteisöt. Näihin toimijoihin kohdistuva hybridivaikuttaminen on jatkuvaa.

Jaksossa Palokangas ja Häyhtiö pureutuvat muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Onko yhteiskunnan verkostoituminen, yksittäisten vaikutusten kasaantumien ja pitkittyneiden arvoketjujen haavoittuvuus otettava huomioon laaja-alaiseen vaikuttamiseen valmistauduttaessa? Jos on, niin miten?

• Sodankäyntiin ja turvallisuuden ylläpitoon osallistuu entistä enemmän yksityisiä yrityksiä, joiden toimintaa ohjaavat normaalioloissa kaupalliset tavoitteet, mutta kriisiaikoina ja sodankäynnissä toisenlaiset motiivit. Vai ohjaavatko?

• Voiko yksityisten toimijoiden suurempi rooli osana kokonaismaanpuolustusta, esimerkiksi Puolustusvoimien kumppanina, alihankkijana tai ostettuna yksittäissuoritteena johtaa tilanteeseen, jossa mahdollisten vaikuttamiskohteiden määrä kasvaa suureksi?

• Voidaanko jokainen toimija, jokainen prosessi ja jokainen toiminto altistaa toimijaverkoston kaikkien osapuolten turvallisuus- ja varautumissuunnittelulle? Jos voidaan, niin miten?

• Onko tähän mahdollista rakentaa kokonaisvaltainen toimintamalli, joka auttaa kaikkia turvallisuustoimijoita laaja-alaiseen vaikuttamiseen varautumisessa ja suojautumisessa?

Ohjelman seuraajat voivat osallistua keskusteluun kirjoittamalla kommentteja ja kysymyksiä lähetyksen kommenttikenttään.

Sotaproffan aamukahvit -ohjelmaa esitetään syksyllä kerran kuussa. Jaksoissa MPKK:n tutkijat, opettajat sekä vieraaksi kutsutut ulkopuoliset asiantuntijat syventyvät polttavan ajankohtaisiin sodankäyntiin ja yhteiskunnan turvallisuuteen liittyviin aiheisiin. Tulevista lähetyksistä tiedotetaan MPKK:n kanavalla viestipalvelu X:ssä.