Neljä kadettia saa vuosittain valmistuessaan erityisen palkinnon – tällainen on kunnia- ja perinnemiekkojen historia

Maanpuolustuskorkeakoulu 3.9.2024 10.17

Yhteensä neljä tuoretta luutnanttia palkittiin kunnia- ja perinnemiekoin kadettien valmistumisen päätöstilaisuudessa perjantaina 30. elokuuta 2024. Jaettavia miekkoja olivat Kadettikoulun kunniamiekka, Merisotakoulun kunniamiekka, Ilmavoimien perinnemiekka ja Rajavartiolaitoksen kunniamiekka.

Kunnia- ja perinnemiekkojen historian pituus vaihtelee. Vanhin miekoista on Kadettikoulun kunniamiekka eli Maavoimien kunniamiekka, joka jaetaan vuosittain upseeriksi valmistuvista kadeteista ansioituneimmalle. Amerikkalainen komentaja Johan A. Gade lahjoitti keväällä 1938 Suomen Kadettikoululle kunniamiekkarahaston alkupääomaksi sata Englannin puntaa osoittaakseen Suomen Armeijaa kohtaan tuntemaansa ihailua ja osaltaan kehittääkseen hyviä suhteita Suomen ja Yhdysvaltain välillä.

Kunniamiekka on ohjesäännön mukainen maavoimien jalkaväen upseerin miekka. Miekan terä on ornamentein koristeltu ja siinä on teksti: ”Kunniamiekka (luovutusvuosi)”.

Kunniamiekan saajan valinnassa otetaan huomioon opintomenestyksen ohella käytös sekä muut esimerkilliselle upseerille luonteenomaiset piirteet. Kadettikoulun kunniamiekan saajan valinnassa kuullaan myös kadetteja. Ensimmäisen kerran kunniamiekka jaettiin 20. kadettikurssin nimittämistilaisuudessa 16.5.1938 presidentin linnassa, jossa Sotaväenpäällikkö luovutti sen kadettivääpeli Mikko Sistolle. Perjantain 30.8.2024 päätöstilaisuudessa Kadettikoulun kunniamiekalla palkittiin luutnantti Matias Kallionpää.

Kadettikoulun kunniamiekalla palkittaa perjantaina 30.8.2024 päätöstilaisuudessa luutnantti Matias Kallionpää (oik.). Kunniamiekan luovutti Kadettikoulun johtaja, eversti Jukka Nurmi (vas.)
Merisotakoulun kunniamiekka

Seuraavaksi vanhin miekoista on Merisotakoulun kunniamiekka. Merisotakoulun miekkarahaston perusti konsuli, kauppaneuvos Eino Heinonen vuonna 1940 lahjoittamalla siihen peruspääoman. Kunniamiekan tulee olla merivoimien mallia ja se varustetaan omistuskirjoituksella. Sodat viivästyttivät Merisotakoulun miekkarahaston käynnistymistä, ja se aloitti toimintansa vasta 13.3.1945.

Miekan saa kadetti, joka elintavoissaan ja käyttäytymisessään sekä suhtautumisessaan esimiehiin, tovereihin ja alaisiin osoittaa omaavansa suomalaisen upseerin parhaita ominaisuuksia. Hänen tulee palvelustehtävissä osoittaa vastuuauliutta ja aloitekykyä sekä kutsumusta upseerin uralle. Arvostelussa kiinnitetään huomiota myös ehdokkaiden julkiseen esiintymiskykyyn ja kielitaitoon.
Ensimmäisen miekan sai 29.5.1946 kadettialikersantti Pentti Silvast 18. merikadettikurssin päättyessä. Perjantain 30.8.2024 päätöstilaisuudessa Merisotakoulun kunniamiekalla palkittiin luutnantti Verneri Mattila.

Perjantaina 30.8.2024 Merisotakoulun kunniamiekalla palkittiin luutnantti Verneri Mattila (oik.). Miekan luovutti Merisotakoulun koulutuspäällikkö, komentaja Ilkka Stenberg (vas.).

Ilmavoimien perinnemiekka

Ilmasotakoulun perinnemiekan eli nykyisen Ilmavoimien perinnemiekan luovutuskäytäntö alkoi vuonna 1961, jolloin Suomen Kadettiklubin jäsen, diblomi-insinööri Alex Sommar lahjoitti varat kyseiseen tarkoitukseen. Omistuskirjoituksin varustettu upseerimiekka luovutetaan kadetille, jonka katsotaan parhaiten saavuttaneen kadettikasvatuksen päämäärät ja kadettihengen ihanteet. Keskeisimpiä niistä ovat isänmaanrakkaus, velvollisuudentunto, uskollisuus kutsumukselle, keskinäinen arvonanto ja toveruus.

Perinnemiekka velvoittaa kantajaan ponnisteluun kadettihyveiden ylläpitämiseksi ja niiden välittämiseksi omalla esimerkillään perinnöksi tuleville upseeripolville. Ilmasotakoulun perinnemiekan saajan valinnassa kuullaan myös kadetteja.
Ilmasotakoulun ensimmäinen perinnemiekka luovutettiin 46. kadettikurssin valmistuessa 28.10.1961 kadettikersantti Heikki Nikuselle. Perjantain 30.8.2024 päätöstilaisuudessa Ilmavoimien perinnemiekalla palkittiin luutnantti Miika Heikkinen.

Perjantaina 30.8.2024 Ilmavoimien perinnemiekalla palkittiin luutnantti Miika Heikkinen (oik.). Miekan luovutti Ilmasotakoulun johtaja, eversti Vesa Mäntylä (vas.).

Rajavartiolaitoksen kunniamiekka

Nuorin kunniamiekoista on Rajavartiolaitoksen kunniamiekka. Rajamme Vartijain Säätiön hallitus päätti 2.6.2017, että säätiö lahjoittaa kunniamiekan luovutettavaksi vuosittain sotatieteiden kandidaatin tutkinnon suorittaneelle, Rajavartiolaitoksen palvelukseen astuvalle kadetille.

Kunniamiekka luovutetaan tunnustukseksi Rajavartiolaitoksen palvelukseen astuvalle kadetille, joka kadettiaikanaan on parhaiten osoittanut saavuttaneensa kadettilupauksen päämäärät ja ihanteet ja on toiminnallaan ja esiintymisellään osoittanut parhaiten omaksuneensa Rajavartiolaitoksen arvot. Valinnassa otetaan huomioon myös opintomenestys sekä kadettien vertaisarviointi. Kunniamiekan saajan valitsee Raja- ja merivartiokoulun opettajaneuvosto. Kunniamiekan luovuttaa Raja- ja merivartiokoulun johtaja kadettikurssin päätöstilaisuudessa.

Kunniamiekkaan kaiverretaan sana ”Kunniamiekka”, saajan kadettiarvo ja nimi sekä
vuosiluku. Miekan tuppeen kiinnitetään Rajavartiolaitoksen karhunpäätunnus. Kunniamiekka
on malliltaan sen saajan opintosuunnan mukainen.

Raja- ja merivartiokoululla olevaan kunniatauluun kiinnitetään maavoimien upseerin
miekka sekä vuosittain kunniamiekan saajan kadettiarvo ja nimi. Kunniamiekkaan liittyen laaditaan ”Kunniamiekkakirja”, joka sisältää kunniamiekan säännöt sekä nimiluettelon saajista.

Ensimmäinen miekka luovutettiin 101.Kadettikurssin ja 84. Merikadettikurssin päätöstilaisuudessa 25.8.2017. Perjantain 30.8.2024 päätöstilaisuudessa Rajavartiolaitoksen kunniamiekalla palkittiin luutnantti Jukka Jolkkonen.

Perjantain 30.8.2024 päätöstilaisuudessa Rajavartiolaitoksen kunniamiekalla palkittiin luutnantti Jukka Jolkkonen (oik.). Miekan luovutti Raja- ja merivartiokoulun johtaja, eversti Marko Saareks (vas.).