Uudessa Turvallisuusjännite -podcastissa pureudutaan Suomen raja-alueilla kyteviin jännitteisiin

Julkaisuajankohta 7.3.2024 9.00

Euroopan ja Suomen turvallisuusympäristö on muuttunut ratkaisevasti viime vuosien aikana. Viisiosaisessa Turvallisuusjännite -podcastissa selvitetään, minkälaisia nousevia ja jo olemassa olevia jännitteitä piilee Suomen raja-alueilla ja kuinka hyvin tosiasiassa olemme näihin varautuneet. Jaksoissa syvennytään niin Itämeren alueen tilanteeseen, arktisen alueen kasvavaan merkitykseen kuin informaatioympäristön haasteisiin.

Jaksoissa huippuasiantuntijat pohtivat juontajien johdolla, miten viimeaikaiset muutokset vaikuttavat Suomen kansalliseen turvallisuuteen ja laajemmin turvallisuuspolitiikkaan.

Asiantuntijavieraita ohjelmassa ovat muun muassa Viron kansainvälisen puolustustutkimuskeskuksen ICDS:n varajohtaja Kristi Raik, Ylen Nato-erikoistoimittaja Maria Stenroos, Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Matti Pesu, tohtorikoulutettava Heljä Ossa ja suojelupoliisin tiedusteluosaston päällikkö Pekka Hiltunen. Mukana on myös laaja kattaus Maanpuolustuskorkeakoulun sotatieteilijöitä, kuten sotilasprofessori Marko Palokangas, apulaissotilasprofessori Juha Kukkola ja strategian professori Tommi Koivula.

"Maanpuolustuskorkeakoululle on tärkeää tuoda sotatieteellistä asiantuntemustaan muun yhteiskunnan käyttöön. Viime vuodet ovat osoittaneet, että näkemyksellemme on tilausta. Nyt toivomme tavoittavamme yhä enemmän nuoria ulko- ja turvallisuuspolitiikasta kiinnostuneita opiskelijoita ja ammattilaisia", kertoo projektin tuottajana toimiva viestintäkoordinaattori Juho Autio.

Turvallisuusjännite -podcastin tuottavat yhteistyössä The Ulkopolitist ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Ohjelman käsikirjoituksesta ja juonnosta vastaavat Tuomas Lähteenmäki ja Annastina Haapasaari.

"The Ulkopolitistissa ajattelemme, että ylipäällikön vaihtuessa on tärkeä luoda ajankohtaiskatsaus lähtötilanteeseen, eli niihin mahdollisiin uhkiin, joiden pintautumiseen meidän tulee olla yhteiskunnallisen keskustelun näkökulmasta valmiita. Kyse on ennakoinnista", Lähteenmäki toteaa.

Turvallisuusjännite -podcast ilmestyy Maanpuolustuskorkeakoulun Sotataidon ytimessä -podcastin syötteessä. Jaksot ovat kuunneltavissa Spotifyssa, Apple Podcastissa ja muilla suosituilla podcast-alustoilla. Ensimmäinen jakso julkaistaan 7.3., minkä jälkeen uusi jakso ilmestyy joka torstai.

Sotataidon ytimessä on Maanpuolustuskorkeakoulun vuonna 2021 perustettu podcast, jossa keskustellaan maanpuolustuksesta ja sotatieteistä Maanpuolustuskorkeakoulun asiantuntijoiden johdolla.

Lisätietoja:

Viestintäkoordinaattori Juho Autio