Väitöstilaisuus Puolustusvoimien etätyömahdollisuuksien kehittämisestä

Julkaisuajankohta 17.9.2024 14.57

Kauppatieteiden tohtori Tiina Kähkösen johtamisen tieteenalaan lukeutuva väitöskirja tarkastetaan julkisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Santahamina-talon auditorio Itälinnakkeessa 18. lokakuuta 2024 kello 12 alkaen.

Kauppatieteiden tohtori Tiina Kähkönen

Tilaisuuden kustoksena toimii Maanpuolustuskorkeakoulun ainelaitoksen johtaja, eversti, sotatieteiden professori (emeritus) Aki-Mauri Huhtinen ja vastaväittäjinä professori (emerita) Riitta Viitala Vaasan yliopistosta sekä apulaisprofessori Emma Nordbäck Hanken Svenska handelshögskolanista.

Kähkösen väitöskirjan otsikko on Etätyömahdollisuuksien kehittäminen Puolustusvoimissa ja se on laadittu johtamisen tieteenalalle. Väitöstutkimuksen tavoitteena on nykyisessä toimintaympäristössä, etätyön yleistyttyä ja Nato-ajan Suomessakin alettua, tuottaa tutkimuksella saatua tietoa etätyömahdollisuuksien kehittämisestä. Henkilöstöresurssien johtamiseen tähtäävän tutkimuksen merkitys ja tarve tiivistyy siihen, että se luo parempia mahdollisuuksia edelleen kehittää toimintaa ja parantaa tuloksellisuutta sekä johtamiskäytäntöjä.

Käytännön työelämää palveleva mittaristo sekä etätyön kehittämisen malli

Tutkimuksessa muodostettiin validoitu etätyöedellytyksiä mittaava mittaristo, joka tarjoaa merkittävän edistysaskeleen etätyön tutkimuskenttään johtamisen tieteenalalla. Alustavaan mittaristoon sisältyy viisi kategoriaa: 1) tehtävänkuva, 2) työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen, 3) tuottavuus, 4) kestävä kehitys, ja 5) luottamus. Kähkösen tutkimuksen anti on myös käytännön läheinen, sillä todellisesta työelämän kontekstista hankittu tieto tarjoaa arvokkaita käytännön huomioita ja työkaluja, joita organisaatiojohto voi halutessaan hyödyntää etätyökäytäntöjä kehittäessään.

Väitöstutkimuksen aikana muodostui Puolustusvoimissa relevantti etätyömahdollisuuksia kehittävä malli, johon ehdotetaan sisältyväksi: 1) säännölliset työntekijöiden etätyöedellytyksiä mittaavat henkilöstökyselyt, 2) työntekijöiltä kehityskeskusteluiden yhteydessä kerätyt etätyötä koskevat työntekijäpalautteet, 3) johtamisvastuussa oleville suunnatut etäjohtamiskoulutukset sekä työntekijöille suunnatut tietosuojaosaamista lisäävät koulutukset testeineen, ja 4) etätyötä koskevien ohjeiden säännöllinen päivittäminen sekä parhaiksi todettujen käytäntöjen jalkauttaminen näkyväksi työntekijöiden arjessa.

Työelämän jatkuva muutos ja työtehtävien monimuotoisuus tuo organisaatioihin ratkaisuja vaativia työnteon muotoihin liittyviä haasteita sekä toisaalta yhteiskunnan alati lisääntyviä odotuksia erilaisten joustavien työnteon muotojen kehittämiselle. Monet organisaatiot hakevat tällä hetkellä tasapainoa etätyön tekemisen suhteen ja etätyökäytäntöjä suunnitellessa on tarvetta ottaa oman organisaation yksilölliset erityispiirteet huomioon. Väitöstutkimuksessa kehitetty mittaristo sekä etätyön kehittämisen malli ovat dynaamisia ja edelleen kehitettävissä eteenpäin sekä skaalattavissa organisaatiokohtaisten tarpeiden mukaisesti.

Tietoa väittelijästä

Väittelijä kauppatieteiden tohtori Tiina Kähkönen työskentelee virkatyönään Maavoimien esikunnan Suunnitteluosastolla erikoissuunnittelijana.

Ohjeet väitöstilaisuuteen saapumisesta ja ilmoittautumisesta

Sotilasalueella pidettävään väitöstilaisuuteen osallistuvien tulee ilmoittautua etukäteen 11.10.2024 klo 12.00 mennessä. Ilmoittaudu tästä: https://lyyti.in/kahkosen-vaitos

Väitöstilaisuutta voi seurata s​uorana myös Maanpu​olustuskorkeakoulun Youtube-kanavalla

Väitöskirjan voit ladata Doria-julkaisuarkistosta