Väitöstilaisuus Suomen turvallisuusorganisaatioiden yhteishankinnoista

Julkaisuajankohta 8.12.2020 13.31

Yleisesikuntaeverstiluutnantti ja diplomi-insinööri Ilkka Ikosen sotatalouden tieteenalaan lukeutuva väitöskirja tarkastetaan julkisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Kruununhaan Maneesilla 8. tammikuuta 2021 kello 12 alkaen.

Tilaisuuden kustoksena toimii Maanpuolustuskorkeakoulun sotatalouden professori Juha-Matti Lehtonen ja vastaväittäjinä professori Jaakko Kujala Oulun yliopistosta ja dosentti, kommodori Jukka Anteroinen Rannikkolaivastosta.

Ikosen väitöskirjan otsikko on Suomen turvallisuusorganisaatioiden yhteishankkeet. Strategisesta yhteistyöstä onnistuneeseen projektiin ja henkilöstön suoriutumisen arviointiin ja se on laadittu sotatalouden tieteenalalle. Väitöskirja käsittelee yhteishankintojen johtamista sekä materiaaliprojektienmenestystekijöitä Suomen turvallisuusorganisaatioiden kehyksessä. Tutkimuksenkohteena ovat olleet Puolustusvoimat, Rajavartiolaitos, Suomen poliisi sekä Suomenpalo- ja pelastussektori. Jokainen tutkimuksen yksittäinen osa-alue koskettaa niitä perusteita, jolla turvallisuusorganisaatioiden välinen materiaalinen yhteishanke voi onnistua.

Strategisesta yhteistyöstä onnistuneeseen projektiin

Väitös tuo tieteelliseen keskusteluun uusia näkökulmia ja tutkimustuloksia niin yhteishankinnoista kuin projektien menestystekijöistä ja esittää poikkitieteellisen tutkimuksen, joka yhdistää aiemmin erilliset tutkimusalueet tuotantotalouden ja sotatalouden alalta. Tutkimuksen lopputulokset osoittavat, kuinka yhteishankintojen toteuttamisen strategisen päätöksen onnistumiseen vaikuttavat projektin onnistuminen ja henkilöstön suorituskyky. Työn tuloksena Ikonen esittää yhteishankintamuotojen mallin sekä materiaaliprojektien ja hankkeiden menestystekijöiden mallin.

Väittelijä everstiluutnantti Ilkka Ikonen (s. 1975) palvelee esikuntaupseerina Euroopan Unionin sotilasesikunnassa Brysselissä ja työskentelee Euroopan Unionin sotilaallisten suorituskykyjen suunnittelun ja kehittämisen parissa.

Koronavirustilanteesta johtuen yleisö ei voi osallistua tilaisuuteen paikan päällä. Väitöstilaisuutta voi seurata reaaliaikaisesti Maanpuolustuskorkeakoulun YouTube-kanavalla.

Väitöskirjan voit ladata Doria-julkaisuarkistosta.

Väittelijän yhteystiedot
Ilkka Ikonen