Ansökningstiden till officersutbildningen börjar den 20 mars

Försvarshögskolan
Utgivningsdatum 28.2.2019 17.40
Pressmeddelande

Högskolornas gemensamma ansökan inleds den 20 mars. Du kan söka till Försvarshögskolan för att avlägga kandidat- och magisterexamen i militärvetenskaper.

Officerarna som utexamineras från Försvarshögskolan placerar sig i uppgifter inom försvarsmakten och Gränsbevakningsväsendet. Officerarna arbetar i intressanta och ansvarsfulla, nationella och internationella uppgifter.

Ansökningstiden till studier för kandidat- och magisterexamen i militärvetenskaper är 20.3 - 3.4.2019. De sökande får poäng enligt kriterierna för förhandsurval och en del av de sökande kallas till urvalsprov som hålls i maj. Urvalsprovet består av ett materialbaserat prov, lämplighetstest, ett test som mäter den fysiska konditionen och läkarundersökning. Urvalsprovet pågår två dagar och hålls avdelningsvis för fastställda avdelningar.

Studieprogrammet för kandidatexamen i militärvetenskaper är indelat i arméns, marinens och flygvapnets utbildningsprogram. Utbildningsprogrammen differentieras under studietiden i olika studieinriktningar. För marinens och flygvapnets utbildningsprogram differentieras studieinriktningarna redan i samband med antagningen. När det gäller arméns utbildningsprogram och sjöbevakningsinriktningen inom marinens utbildningsprogram sker differentieringen i studieinriktningarna i samband med valet av studieinriktning som görs efter den första mellanbedömningen.

År 2018 var antalet sökande vid huvudansökan totalt 665, varav 600 var män och 65 kvinnor. 550 personer sökte till arméns utbildningsprogram, 103 till marinens utbildningsprogram och 61 till flygvapnets utbildningsprogram.

Sammanlagt antogs 162 studerande till kursen som inleddes hösten 2018

Närmare information

Kandidatexamen i militärvetenskaper omfattar 180 studiepoäng. Därutöver avlägger de studerande också 30 studiepoäng militäryrkesstudier. Den totala tiden för att avlägga lägre högskoleexamen är tre år. Magisterexamen i militärvetenskaper omfattar 120 studiepoäng. Magisterexamen avläggs efter den arbetslivsperiod som kommer efter kandidatexamen.

Närmare information om hur man söker till Försvarshögskolan finns på webbplatserna upseeriksi.fi/sv/ och Studieinfo.fi. Du får också information genom att följa #mpkkfi och somekadetter på sociala medier.

Välkommen att studera vid Försvarshögskolan!

Muut tapahtumat