Kadettikoulun perinnepäivä on kadeteille ikimuistoinen

Julkaisuajankohta 15.3.2019 12.27

Kadettikoulun perinnepäivää vietettiin Maanpuolustuskorkeakoululla 15. maaliskuuta 2019. Perinnepäivässä yhdistyy monia juhlallisia ja vanhoja perinteitä, jotka sinetöivät kadetit arvokkaaseen jatkumoon.

Perinnepäivän vietto alkoi kadeteilla jo ennen aamun sarastusta kasteyön merkeissä. Kasteyöhön on liittynyt kadettikoulutuksen historian aikana voimakkaita tunteita ja jännitystä. Nykyään kasteyö järjestetään hyvässä hengessä. Tämän jälkeen 105. kadettikurssin ja 88. merikadettikurssin opiskelijat antoivat kadettilupauksensa Sankariaulassa. Lupauksen antaessaan kadetit liittyvät osaksi kadettikuntaa ja sitoutuvat upseerin arvomaailmaan. Yhdessä lausuttu ja ulkoa opeteltu lupaus on perinteenä kuolematon, ja se koetaankin yhdeksi tärkeimmistä kokemuksista opiskeluaikana. Perinteitä on kuvattu seuraavanlaisesti Kestävää koristaa kunnia -nimisessä kadettiperinteitä esittelevässä teoksessa:

– Kasteyö, kadettilupaus ja sarkatanssiaiset ovat säilyttäneet asemansa kaikkein tärkeimpänä kadettiupseereita yhdistävänä linkkinä läpi vuosikymmenten. Näihin ei ole koskettu myöskään vuosituhannen vaihteen myllerryksessä.

Maakunta-aamiaisen jälkeen järjestettiin juhlaparaati, johon kuului paraatikatselmus ja ohimarssi. Kadettikurssit järjestäytyivät Päärakennuksen eteen, jossa Kadettikoulun johtaja, eversti Juha Helle vastaanotti paraatijoukot. Puheessaan Helle korosti kadettikoulutuksen pitkiä perinteitä ja kehotti pitämään kiinni hyvästä yhteishengestä. Samalla hän kuitenkin muistutti kadetin velvollisuuksista.

– Kadetit: olette ikäpolvenne eliittiä, ja teillä on kaikki syyt olla ylpeitä itsestänne kadetteina. Oleminen kuitenkin osa tätä instituutiota tarkoittaa myös velvollisuuksia. Teidän odotetaan toimivan korkeimpien vaatimusten mukaisesti jokaisessa tilanteessa, kaikessa mitä teette. Oikealla asenteella nämä odotukset eivät ole kovin vaikeita täytettäväksi. Toisaalta väärällä asenteella niiden saavuttamisesta saattaa tulla haastavaa, Helle puhui.

Johtajan puheen jälkeen ylennettiin ansioituneita opiskelijoita sekä palkittiin työlleen omistautunut opettaja. Tänä vuonna palkittiin kieltenopettaja Iris Runn.

Kadettien perinnepäivä huipentuu illalla vietettävään Sarkajuhlaan. Varmasti yksi ikimuistoisimmista kadettikoulun perinteistä on säilyttänyt arvostuksensa niin upseerien kuin siviilien joukossa. Juhlapukuun ensimmäistä kertaa pukeutuvat kadetit saavat avecinsa kanssa osallistua juhlaillalliseen ja osoittaa tilaisuutta varten hiottuja tanssitaitojaan.

Tänä vuonna on juhlittu itsenäisen Suomen kadettikoulutuksen satavuotiasta historiaa. Tammikuussa tuli kuluneeksi tasan 100 vuotta siitä, kun ensimmäinen kadettikurssi aloitti opintonsa Helsingissä. Kadettikoulutuksen historia Suomessa kantaa kuitenkin jo vuoteen 1779.

Paraatit ja juhlat Santahamina, Helsinki